Utredning av förlisning tar tid

Haverikommissionen som utreder varför det svenskflaggade ro-ro-fartyget Finnbirch förliste i farvattnen ost om Kårehamn på Öland i onsdags, avslutade under helgen de sista intervjuerna med besättningen. Förlisningen krävde två människoliv. Enligt det internationella fartygsregistret Equasis fick Finnbirch fem anmärkningar vid den senaste fartygsinspektionen den 21 september. Bristerna var dock inte så stora att fartyget bedömdes som icke sjödugligt. Utredarna tror inte att felen orsakade olyckan. Ett annat haverialternativ som framförts är att containerfartyget fick slagsida i den hårda blåsten på grund av dåligt säkrad last, men kommissionens utredningsordförande Göran Rosvall är försiktig:– Vi vet inte orsaken utan gör en förutsättningslös utredning. Det var inte alls bra att lasten började åka omkring, men om det orsakade slagsidan och kapsejsningen eller blev en följd av slagsidan vet vi inte, säger han till Svenska Dagbladet.Under helgen bistod ett tyskt och ett finskt miljöflyg den svenska kustbevakningen vid lokaliseringen av ett oljeutsläpp från Finnbirch, som siktats under lördagen och bedömdes vara 22 kilometer långt och sju kilometer brett. På söndagen löstes oljan upp allt mer, och bältet reducerades kraftigt. Utsläppet består inte av tjockolja utan av en mer lättflyktig smörjolja som kommer från dagtankar, oljefat och fordon som fanns ombord. Kustbevakningen Syd framhåller att resterande olja kommer att blandas ut med vatten och inte flyta upp på den öländska kusten.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.