– Under 2024 ökade de intermodala godsvolymerna på Umeå kombiterminal med 46 procent jämfört med föregående år. Och utvecklingen fortsätter. I januari i år var volymerna 24 procent högre än samma period 2024, som redan låg långt över 2023 års nivåer. Volymökningen går fortsatt uppåt och visar verkligen på behovet av effektiva intermodala transporter, säger Mattias Lindholm, affärsutvecklare på det kommunala bolaget Inab i ett pressmeddelande.
Ökningen uppges vara en kombination av den regionala tillväxten och att fler företag väljer bort vägtransporter till förmån för järnväg.
Mer gods i hamnen
Även Umeå hamn ser en stadig tillväxt och ökade under 2024 sin hantering av gods med 5 procent, vilket innebär att 2,6 miljoner ton transporterades över kaj under året. En stor del av ökningen kommer från skogsindustrin, men även det växande intresset från den finska godsmarknaden spelar en viktig roll.
– Kopplingen mellan Finland och Sverige blir allt starkare via den flytande E12:an mellan Vasa och Umeå. Det gör vår hamn till en viktig del av regionens logistikflöden, säger Christer Nederstedt, försäljnings- och marknadschef på Kvarken Ports i pressmeddelandet.
Wasaline, som trafikerar den flytande E12:an med fartyget Aurora Botnia, noterade en ökning av fraktmetrar med 3,2 procent under 2024. Samtidigt minskade bolaget sina totala koldioxidutsläpp med 5 procent.
Strategiska satsningar på infrastruktur
Ökningen av godsvolymer hade inte varit möjlig om inte Umeå kommun genomfört flera strategiska satsningar på infrastrukturen i området, enligt pressmeddelandet.
– Genom satsningar på järnvägsanläggningar och den pågående utbyggnaden av hamnen har vi skapat möjligheter att hantera stora godsvolymer på ett effektivt och mer hållbart sätt. Det har gjort regionen attraktiv för företagsetableringar och stärker Umeås position som logistiknavet i norr, säger Fredrik Lundberg, vd för Umeå Kommunföretag.