TT-Line som trafikerar mellan Travemünde–Trelleborg och Rostock–Trelleborg ska installera scrubbers på två av sina ropax-fartyg, Robin Hood och Nils Dacke i ett test för att utvärdera om tekniken är värd att satsa på, skriver Interferry. Båda fartygen byggdes 1995 och har en kapacitet på 2.400 filmeter. TT-Line kommer att få EU-stöd för projektet, dock oklart hur mycket. Rederiet har ännu inte bestämt vilken scrubbertillverkare man kommer att samarbeta med och vilket varv som ska utföra själva monteringen/installationen. I januari 2015 sänks den tillåtna svavelhalten i fartygsbränslet till 0,1 procent i ECA-områdena (Emission Control Areas) Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen. TT-Line, liksom många andra rederier, vill att EU-kommissionen skjuter upp införandet.– Vi ser fortfarande helst ett femårigt moratorium eftersom tekniken inte är fullt utvecklad ännu. Men vi stödjer den tekniska utvecklingen genom att prova det (scrubberteknik red. anm), säger Hanns Heinrich Conzen, vd TT-Line.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.