Total kan frias från Erika-dom

Den 24 maj kommer den franska Högsta Domstolen att behandla ansvarsfrågan för produkttankern Erikas förlisning 1999 när nästan 20.000 ton tung eldningsolja flöt upp på Bretagnes stränder. Fartyget var chartrat av det franska statskontrollerade oljebolaget Total som överklagat en tidigare dom vilken bland annat gav en bot på EUR 375.000 utöver de saneringskostnader på nästan EUR 400 miljoner företaget betalat och som lett till en omfattande skärpning av regelverket för tankfartyg inom EU.Nu kommer krav på att domen skall rivas upp, inte i första hand från Total som visserligen vill ha en bedömning av som man hävdar rättssäkerhetsskäl, men från den franske riksåklagaren. Enligt denne är det franska domstolsväsendet inte behörigt att döma i ansvarsfrågan. Olyckan inträffade visserligen i den franska ekonomiska zonen men inte i det franska territorialvattnet. Dessutom var det italienskägda fartyget Malta-flaggat vilket då enligt riksåklagaren borde innebära att ansvarsfrågan skall bedömas av en maltesisk domstol. Kritiker menar dock att det inte kan vara rimligt att en olycka med ett fartyg som är chartrat av ett franskt bolag och som gett sådana konsekvenser i Frankrike inte kan behandlas av en fransk domstol.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.