Stämningen på det nederländska varvet var elektrisk när branschpartners, anställda, familj och gäster såg fartyget glida graciöst ner i vattnet, skriver Erik Thun Group i ett pressmeddelande.
– Denna sjösättning är mer än en teknisk prestation, det är en hyllning till decennier av samarbete, innovation och gemensamma värderingar. Att nå vårt 50:e fartyg tillsammans är något vi är oerhört stolta över. Och att göra det med ett fartyg som representerar framtiden för hållbara torrlasttransporter i Nordeuropa känns särskilt meningsfullt, säger rederiets vd Johan Källsson i pressmeddelandet.
Byggda för Vänern
Naven är sist ut av sex beställda fartyg i Lake Vänern MAX-serien. Det första, Lidan, sjösattes sommaren 2024. Nummer fem, Kolland, sjösattes i september i år.
Fartygen i serien är utformade för att uppfylla de regulatoriska och dimensionella kraven för Vänern och dess vattenvägar, samtidigt som de är fullt lämpade för drift i andra områden. Med modern teknik, förbättrad bränsleeffektivitet och starkt fokus på miljöprestanda sätter serien enligt rederiet en ny standard för ansvarsfull kust- och inlandssjöfart.

Nederländerna har sedan länge varit hem för några av Europas främsta kunskaper inom skeppsbyggnad, skriver rederiet, och att man nu byggt 50 fartyg tillsammans är en stolthet för alla inblandade.
– Ferus Smit och MF har varit sanna partners i alla bemärkelser, säger Johan Källsson. Deras hantverk syns i varje svets och varje innovation ombord på Naven.
Döpt efter fyr
Namnet Naven kommer från fyren på Kollandsö, enligt rederiet en symbol för vägledning, pålitlighet och Thunbolagens långvariga koppling till Vänerns maritima arv.
Fartyget kommer nu att genomgå slutlig utrustning innan hon tas i drift i början av nästa år.