Fartyget är det första i en serie om sex multipurpose torrlastfartyg på 5.100 dwt och isklass 1B. Fyra av fartygen beställdes i januari förra året och ytterligare två i januari i år. Enligt Erik Thun Group är fartygen nästa generations Trollmax-fartyg som passar för drift i Trollhätte kanal och på Vänern.
Vid en ceremoni fredagen den 28 juni döptes fartyget till Lidan av gudmor Benita Skisser. Vid sjösättningen deltog också representanter från varvet, MF Shipping Group och Erik Thun Group.
Batterier för energiutjämning
I ett pressmeddelande skriver rederiet att Lidan inte bara är ett tillskott till rederiets flotta, utan också representerar ett betydande framsteg inom marinteknik. Fartygen i Trollmax-serien utrustas med framdrivningssystem som använder både batterikraft och traditionellt bränsle för att optimera energiutjämningen och minska utsläppen. Batterierna möjliggör topputjämning och kraftutjämning vilket enligt rederiet säkerställer effektiv drift och minimal miljöpåverkan.
Fartygen är också utrustade med landströmsanslutning för att kunna operera tyst och utsläppsfritt i hamn.
Design som minskar effektbehovet
Framdrivningssystemet är designat för överlägsen prestanda, uppger Erik Thun Group. En stor propellerdiameter inuti en dysa levererar ökad drivkraft vid lägre hastigheter vilket minskar effektbehovet vid utmanande sjöförhållanden och isbrytning. Designen gör det möjligt att minska huvudmaskinens effekt med 18 procent utan att det påverkar prestandan, vilket resulterar i minskad bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp.
– På Erik Thun Group vet vi att sjöfartsindustrin spelar en avgörande roll i global handel och miljö. Vi fortsätter vårt innovativa arbete och att leda vägen inom marina lösningar, samtidigt som vi behåller fokus på vårt uppdrag att erbjuda effektiv, pålitlig och säker sjöfart, skriver rederiet i pressmeddelandet.
Fakta: Lidan
- Längd: 89 m (loa)
- Bredd: 13,35 m
- Djupgående: 6,24 m
- Dödvikt: 5.100 ton
- Lastvolym: 206.000 cbft
- Isklass: 1B finsk/svensk