Fotograf: Terntank

Kategori: Skeppsbyggnad | Miljö | Tank

Terntanks första sjösatt i Kina

Det första av fyra LNG-drivna produkttankfartyg för Terntank sjösattes i Kina på tisdagen.

Nybygge AD 0024 vid Avic Dingheng Shipbuilding Co., Ltd. i Kina sjösattes på tisdagen. Beställare är Terntank och nybygget ska få namnet Ternsund. Leveransen är planerad till våren 2016.

Första av fyra

Ternsund är det första av en serie på fyra LNG-drivna produkttankfartyg om 15.000 dwt. Ternsund kommer att långtidsbefraktas av North European Oil Trade (NEOT) i Finland som idkar partihandel med oljeprodukter. NEOT ägs till 49 procent av oljebolaget ST1 Nordic Oy, som bland annat opererar ett raffinaderi i Göteborg.

Varvet växer

Fartygen i serien levereras med två till tre månaders intervall så att det sista beräknas vara leveransklart i början av 2017.

– Vi är enligt plan, vi har kommit till ett varv som har en enorm vilja. När vi började för några år sedan hade de ett par hundra personer som jobbade. Idag är det 3.700 inklusive underleverantörer, säger Tryggve Möller på Terntank.

De fyra LNG-drivna tankfartyg som nyligen beställts av tre rederier inom Gothia Tanker Alliance byggs vid samma varv.

Kommentarer

  • Anonym

    Grattis!

  • Haddock

    Hoppas de installerar en airbag

    • Jonas

      Skulle du kunna utveckla det lite? Airbag?

  • Anonym

    Stort Grattis
    Synd att det inte går att driva dessa fina fartyg under svensk flagg. Hade varit fint ned Donsö i aktern istället för Skagen.

  • kapten Hadock

    Synd det inte står Donsö i häcken

  • Anonym

    Tryggve o co. Gjorde det igen ,överstyvt! Som man säjer i Småland.

  • Jonas Karlsson

    Grattis Tryggve . Det här kommer att bli bra .

  • Anonym

    Vackert namn! Synd bara att de tagit bort ”Ä” från Tärn… Och grattis Tä(e)rntank!

  • Bo Mineur

    Ett stort grattis

  • Anonym

    Att det redan står ”Skagen” i häcken på henne visar, tyvärr, att Tärn inte tror på sjöfart under Svensk flagg. Desto bättre att några att av deras grannar då kämpar på och visar att det går.

  • Anonym

    Det går bevisligen att driva denna typ av fartyg under Svensk flagg. Några av Tärns grannar gör det med framgång.

  • Anonym

    Synd att Tern inte verkar/vågar sätta Svensk flagg på nybygget. Några av deras grannar lyckas ju bevisligen med konststycket att segla med Svensk flagg.

  • Anonym

    Hmm, jag är nog tveksam. Gissar att det kommer bli ganska allvarliga problem. Inte pga. LNG-tekniken utan pga. de kinesiska varvens dåliga kvalitet.
    Det finns gott om några år gamla kina-byggen som är osäljbara. Vet flera kemtankrederier som tittat på ”billiga” kemtankers och sedan hoppat av när de insett vad som erbjuds. Att byta ut alla elmotorer och lastledningar är inte billigt.

    • Tistlarna

      Gör lite research och kolla var/hur Terntank byggde sin förra serie innan du skriver sådana kommentarer. dessa ”kinabyggen” har legat på kontrakt sen leverering fram tills idag med oljebolagen.

  • Björn Holm

    Många av Donsöredarna har ju ganska lång erfarenhet av att bygga i Kina och vad som då krävs. Det är ju inte första Ternbåten därifrån.

  • Jonas Piskorowski

    Grattis Terntank till denna smarta skapelse, snygg är den också FKAB!! Jag ser fram emot att kliva ombord när det lider.

    • the Man

      Rolls-Royce Marine AS, Type NVC 615 CT design

    • the Man

      rolls royce ship design

    • Peter

      Hej jonas är dt inte Rolls Royce och inte FKAB

  • Rolf B Bertilson

    Well, man kan inte påstå att förskeppet är särskilt vackert! Miljöhänsyn förfular!

  • Caj

    Grattis! Bra jobbat!

  • Chiefen

    Förskeppet har ingen med miljö svammel att göra. Men där i mot isgång

    • Skepparn

      Utformingen av fören har massor med bunkerförbrukningen att göra! Hade tidigare designer varit optimala för vattenmotståndet hade varken Tern eller nån annan lagt stora pengar på att ta fram en annan design. Och liknande den som Tern har är även Tarbits och ”Gothia Tankers” nybyggen så det är nått vi får se mera av.

  • Anonym

    Att prata om mindre vacker fartygsför och annat som dålig kvalitet från Kina låter som sedvanligt
    kraks från olyckskorparna. Tärn har byggt båt i många år och vad gäller fören så citerar Jag en
    gammal känd donsöbo ”Ett fartyg är mest vackert när man läser bra plus i bokföringen”.
    Lycka tlll Tarntank, Lennart Fougelberg

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.