Tankrederier tjänar på Libyenkrisen och katastrofen i Japan

Under revolten i Libyen har landets oljeproduktion minskat från 1,8 miljoner fat till 400.000 fat, enligt det statliga libyska oljebolaget Shokri Ghanem. För Europa innebär det att den libyska oljan måste ersättas, och det innebär längre transportsträckor. Detta gynnar tankrederier som dessutom tjänar mer pengar på frakter till katastrofens Japan. Delar av landets kärnkraft är utslagen, energi som nu måste ersättas av till exempel brännolja.I en intervju med Sjöfartstidningen i förra veckan konstaterade Stena Bulks vd Ulf G. Ryder att den japanska regeringen försöker öka bränsleimporterna.– Kärnkraft stängs ner och ersätts av olja. Det betyder mer och fler transporter och längre distanser och suger mer tonnage därmed, säger, Ulf G. Ryder till Ekot.Enligt Ulf G. Ryder tjänar Stena Bulk omkring en halv miljon kronor mer per dag på grund av ökade priser och större efterfrågan. Om detta håller sig kan detta betyda mellan 30 och 50 miljoner i ökade intäkter.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.