Echandia kommer att leverera ett 3,2 MWh LTO-batterisystem till den danska färjan Ellen.

Fotograf: Echandia

Kategori: Miljö | Skeppsbyggnad

Stor batteriorder till Echandia

Den svenska batteritillverkaren Echandia har vunnit en upphandling av ett nytt batterisystem till den danska färjan Ellen, världens första långdistansfärja med ren eldrift.

Echandia har tecknat kontrakt med det danska rederiet Ærøfærgerne för att leverera ett nytt batterisystem till färjan Ellen som trafikerar från Fynshav på ön Als och orten Søby på ön Ærø i Danmark. Echandia kommer att leverera ett 3,2 MWh LTO-batterisystem som ersätter det tidigare 4,3 MWh NMC-systemet. Det nya systemet är designat för en livslängd på 15 år.

– Vi är mycket glada över att Echandia har vunnit upphandlingen. Vi ser dem som en pålitlig partner med ett batterisystem som passar väl för denna typ av tillämpning. Echandias lösning uppfyller våra krav på lång livslängd, hög energieffektivitet och maximal säkerhet, säger Allan Filtenborg från Ærøfærgerne i ett pressmeddelande.

Blir snabbare laddning

Echandia beskriver själva sin LTO-teknologi (Lithium-Titanate Oxide) som lämpad för högfrekvent och snabb laddning på ropax-färjor. Systemet stödjer mycket höga C-tal, vilket möjliggör över 20.000 laddningscykler och laddning på cirka 25 minuter. Det är en förbättring med 10 minuter per laddning jämfört med tidigare system.

Världens första helt eldrivna långdistansfärja

Ellen, som levererades 2019, var världens första långdistansfärja med ren eldrift och en symbol för utsläppsfria passagerartransporter. Vid åtta års ålder ska det ursprungliga NMC-batterisystemet ersättas på grund av ojämnt slitage och minskad kapacitet.

– Detta projekt visar Echandias expertis och andra kapabiliteter som etablerad leverantör till sjöfarten. Vi kommer att leverera och installera ett optimerat komplett batterisystem inom sex månader så att fartyget är redo för sommartrafik 2026, säger Torbjörn Bäck, vd på Echandia i pressmeddelandet.

Ellen byggdes av ett varv i Szczecin i Polen och byggdes klar på Søby Værft i Danmark. Färjan är 60 meter lång, 13 meter bred och har kapacitet att ta 30 fordon och 200 passagerare. Räckvidden är 22 sjömil, vilket innebär att Ellen klarar två vändor på en laddning.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.