Enligt Valdo Kalm, vd för Tallinns Hamn, syftar samarbetet, som döpts till Swed-Est Green Collaboration, till att minska sjötransporternas miljöpåverkan och samtidigt erbjuda passagerare och fraktoperatörer framtidsinriktade hållbara lösningar.
– Detta partnerskap ger båda hamnarna en strategisk fördel och gör oss mer attraktiva för rederier, passagerare och fraktoperatörer som söker hållbara rese- och transportalternativ. Det öppnar också möjligheter för att utveckla nya affärsmodeller inom fossilfri sjötransport, för gemensamma forskningsprojekt och för att ansöka om EU- och andra finansieringsprogram, säger Valdo Kalm i ett pressmeddelande.
Fler passagerare och mer gods
Utöver miljömålen syftar samarbetet också till att öka passagerarantalet, godsflödena och antalet fartygsanlöp, vilket direkt bidrar till den ekonomiska utvecklingen och välfärden i regionerna kring hamnarna.
– Även om Tallinns Hamn och Stockholms Hamnar är initiativtagare till samarbetet, kommer vi att bjuda in organisationer från både privat och offentlig sektor, forskningsinstitutioner och andra aktörer inom sjöfarten till att ansluta sig till detta gröna partnerskap framöver, säger Valdo Kalm.
Magdalena Bosson, vd för Stockholms Hamnar, betonar det gemensamma ansvaret och den ambition som förenar de två länderna.
– Sverige och Estland delar samma hav och samma ansvar att skydda det. Genom att samarbeta kan vi påskynda den gröna omställningen i Östersjöregionen och göra sjötransporterna renare och effektivare, säger Magdalena Bosson i pressmeddelandet.
Landström och solceller på listan
Avtalet omfattar en rad gemensamma aktiviteter och mål som ska genomföras i fyra hamnar. Ett av de viktigaste målen är att installera landström (OPS) för ropax-fartyg i Paldiski South Harbour och Kapellskärs hamn senast 2030. Då kan fartygen ansluta till el vid kaj vilket leder till minskade utsläpp till luft och lägre ljudnivåer.
Båda hamnarna investerar också i lösningar för förnybar energi. Tallinns Hamn planerar att övergå till koldioxidfria värme- och elsystem vid D-terminalen i Gamla stan och i Paldiski South Harbour, samt att installera solpaneler, LED-belysning och andra gröna energikällor. Stockholms Hamnar undersöker möjligheterna att installera fler solceller i Värtahamnen och Kapellskärs hamn samt möjligheterna att tillhandahålla laddningsmöjligheter för bussar, truckar och andra tunga fordon i hamnområdena.
Förbättra avfallshanteringen
Ett viktigt fokusområde är förbättrad avfallshantering och cirkulär ekonomi. Tallinns Hamn arbetar för att öka andelen fartygsavfall som går till återvinning genom bättre sortering och hantering. Stockholms Hamnar utvecklar lösningar för separat avlastning och bearbetning av matavfall för att producera biogas och minska svavelvätenivåerna i avloppsreningssystemen. Inom ett projekt som pågår ska parterna också utvärdera möjligheterna att återanvända renat gråvatten, till exempel för kajspolning.
Ett annat prioriterat mål är övergången till energieffektiva och utsläppsfria hamnmaskiner och transporter. Tallinns Hamn fortsätter omställningen till energieffektiv och utsläppsfri hamnutrustning och främjar användningen av gröna taxibilar, kollektivtrafik och cykelinfrastruktur i hamnområdena. Stockholms Hamnar följer sin strategi för fossilfria arbetsfordon för godshantering i Kapellskärs hamn och fortsätter elektrifieringen av Värtahamnen för att minska luft- och ljudföroreningar.