Stena överklagar domstolsbeslut

Miljödomstolen går emot Stena Line – rederiet får avslag på att fortsatt bedriva terminalverksamhet inne i Göteborg.– Det handlar bara om formalia, vi uppfyller miljökraven, säger Joakim Kenndal, Stena Lines informationschef.Stena Lines terminalverksamheter vid Masthuggskajen respektive Majnabbehamnen för färjetrafiken till Danmark och Tyskland är omdebatterade – främst av miljöskäl. Naturskyddsföreningen i Göteborg och en boende vid en av terminalerna har dragit rederiet till domstol – och får nu rätt. Miljödomstolen upphäver länsstyrelsens tidigare beslut om att godkänna terminalverksamheterna – Stena Line har överklagat domen för prövning i Miljööverdomstolen.Joakim Kenndal är av förklarliga skäl mycket kritisk mot domen.– Miljödomstolen skriver i beslutet att vi inte tillräckligt har utrett alternativa lokaliseringar, men det är fel. Tillsammans med Göteborgs hamn har vi undersökt frågan men kommit fram till att det inte finns några andra lokaliseringar.Denna syn delas av länsstyrelsen som i sitt bestridande skriver att det är ”uppenbart att alternativa lägen i hamnen inte finns”.När det gäller lokaliseringsbiten skriver Miljödomstolen: ”Stena Line har i sin miljökonsekvensbeskrivning inte redovisat några alternativ till den befintliga lokaliseringen och inte annat än mycket översiktligt angett varför så inte skett; de främsta skälen tycks vara ekonomiska och konkurrensmässiga. Det kan vidare konstateras att Stena Line inte över huvud taget har gjort någon miljömässig analys av den valda lokaliseringen jämfört med andra alternativ.” Vidare skriver domstolen: ”Bristerna i miljökonsekvensbeskrivningen är så väsentliga att ansökan inte kan läggas till grund för prövningen” och att miljöförhållandena i Göteborgs tätort och i de aktuella terminalområdenas närområden är ansträngda och att både bullersituationen och förekomster av kväveoxider i luften överskrider vad som avses med god miljökvalitet.”Uppgiften att såväl buller som utsläpp av kväveoxider från Stena Lines verksamhet är betydande och i hög grad har en påverkan på människor och miljö i närområdet speglas inte av synpunkter som framkommit i prövningen. Tvärtom är det endast enstaka personer som hört av sig i ärendet”, skriver länsstyrelsen.– När det gäller frågan om följdverksamheter anser man att kväveutsläppen är för höga, men detta baseras på fel siffror. Vi har skickat in kompletterande uppgifter sedan tidigare, konstaterar Joakim Kenndal.– Vi har konsekvent arbetat med att få ner bullernivåerna, och utsläppen minskar tack vare elanslutning av fartyg.Rederiet har bland annat gjort en spridningsberäkning som visade att halterna av kväveoxider från Stena Lines verksamhet minskade efter Stena Danicas elanslutning och ”ytterligare reduktion kommer således att ske när resterande fartyg elansluts. Elanslutningen kommer även att minska bullernivåerna.”


Vill du läsa mer? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.