Kustbevakningens ersättningskrav omfattar myndighetens insatser, viss beredskap med fartyg, samt kostnader för övrig materiel och för personal. För detta ersätter skadevållaren, det vill säga ägaren och dennes försäkringsbolag, med nästan 36 miljoner kronor, det enligt ett pressmeddelande från Kustbevakningen under onsdagen.
– Det är stora värden som står på spel när olja når havet. Att staten, och därigenom skattebetalarna, får ersättning följer av internationella regelverk. Skada på miljön har ett högt pris, det är viktigt att det syns vad det kostar, säger Nina Andersson, chef på Kustbevakningens rättsenhet i pressmeddelandet.
TT-Lines försäkringsbolag har tidigare betalt ut 51 miljoner till MSB för saneringen av Blekinges stränder. Kustbevakningens ursprungliga krav var 40 miljoner.
Direkt till statskassan
Det var söndagen den 22 oktober 2023, som TT-Lines passagerarfartyg Marco Polo gick på grund i Pukaviksbukten utanför Blekinges kust. Minst 60.000 liter olja läckte ut i havet, vilket blev inledningen på en miljöräddningsoperation där räddningstjänstfasen pågick i nitton dygn.
Totalt var under operationen cirka 75 personer på plats från Kustbevakningen, inklusive räddningsdykare för lätt- och tungdyk i kontaminerat vatten. Totalt lades cirka 4 kilometer länsa ut. Insatserna utfördes i samverkan med bland annat Länsstyrelsen Blekinge, Sölvesborgs kommun, Karlshamns kommun, Sjöräddningssällskapet (SSRS), Räddningstjänsten Västra Blekinge, Hemvärnet och Myndigheten för Samhällsskydd och beredskap (MSB).
Ersättningen kommer att redovisas direkt till statskassan.
Avgift har överklagats
Den beslutade vattenföroreningsavgiften på 1,4 miljoner kronor enligt Lagen om åtgärder mot förorening från fartyg, baserad på fartygets bruttodräktighet och utsläppt mängd olja, är överklagad av TT-Line till Stockholms tingsrätt.
I oktober 2023 dömdes två personer i besättningen på Marco Polo till 50 dagsböter vardera för vårdslöshet i sjötrafik.