Go Nordic Cruiselines fartyg Nordic Pearl i Oslo tidigare i år.

Fotograf: Klara Johansson

Kategori: Ekonomi | Färjetrafik

Starkt tredje kvartal för Gotlandsbolaget

Gotlandsbolaget gör ett bättre resultat under tredje kvartalet i år jämfört med förra året. Go Nordic Cruiseline och Birka Gotland påverkar siffrorna i positiv riktning.

När Gotlandsbolaget nyligen släppte sin kvartalsrapport framgick att det justerade rörelseresultatet för perioden juli–september landar på 352,7 MSEK, vilket är en ökning från 318,2 MSEK för samma period i fjol. Enligt bolaget drivs den största förändringen i resultatet av Go Nordic Cruiseline som genomfört sin första högsäsong som del av Gotlandsbolaget. Linjen mellan Oslo och Köpenhamn köptes av Gotlandsbolaget i november 2024 och trafikeras av fartygen Nordic Crown och Nordic Pearl. 

”Kryssningslinjen utvecklas i rätt riktning avseende antalet passagerare men intäktsnivån, framför allt ombordförsäljningen, svarar inte upp mot våra förväntningar. Antal passagerare uppgick under kvartalet till 230.000, vilket är på samma nivå som föregående år och enligt plan. 2025 är ett etableringsår för Go Nordic Cruiseline och resultatet belastas fortsatt av höga etableringskostnader”, skriver Gotlandsbolagets vd Björn Nilsson i en kommentar till kvartalsrapporten.

Potential att öka volymerna

Även Birka Gotland påverkar kvartalet positivt jämfört med 2024. Fartyget drivs genom bolaget Gotland Alandia Cruises som ägs gemensamt av Gotlandsbolaget och Viking Line. Under juli-september reste 161.000 gäster med Birka Gotland, vilket är en ökning med tre procent jämfört med samma period året före. 

”Vi ser potential i att öka passagerarvolymerna, vartefter produkten får en starkare position på marknaden”, kommenterar Björn Nilsson siffrorna för Birka Gotland.

Antalet passagerare i Gotlandstrafiken minskade under kvartalet med en procent jämfört med föregående år. Tittar man på respektive månad har både juni och augusti ökat jämfört med 2024, vilket enligt Gotlandsbolaget är positivt för den gotländska besöksnäringens arbete att sprida resandet även utanför den absoluta peaken i juli.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.