Fotograf: Försvarsmakten

Kategori: Tank | Politik

”Smickrade över uppmärksamheten”

Den svenska Försvarsmakten fortsätter sin sökinsats efter en främmande makts ubåt. Nu ger ryska Novoship sin förklaring till varför tankern NS Concord driver omkring på norra Östersjön. 

Svenska medier har spekulerat i att aframaxtankern NS Concord skulle ha något samband med Försvarsmaktens insats mot misstänkt främmande undervattensverksamhet i Stockholms skärgård. Den liberiaflaggade tankern har i flera dagar drivit omkring på internationellt vatten på norra Östersjön, mellan 14 och 25 nautiska mil från svenskt vatten. En teori har varit att tankern skulle fungera som en relästation för radiomeddelanden.

Driver standby

Det ryska rederiet SCF Novoship, som ingår i SCF Group, meddelar å sin sida att NS Concord är befraktad för att transportera olja från Primorsk. Enligt rederiet Novoship, som nu har kommenterat fartygets rörelser, driver fartyget standby i väntan på order för att gå och lasta just till Primorsk.

”Tillämpad praxis”

– Vi är smickrade över den ökande uppmärksamhet som vi noterar att NS Concords rörelser har gett upphov till i svensk och internationell media. Emellertid måste jag rapportera att det inte är någonting ovanligt bakom fartygets rörelser eftersom hon väntar på sin lastningsoperation. Det är ofta tillämpad praxis inom kommersiell ship management att låta fartyg driva i väntan på order. Samtidigt kan dussintals fartyg driva omkring och vänta på order på världshaven enligt villkoren i sina befraktningar. Under de närmaste dagarna kommer NS Concord att gå till Primorsk för att påbörja den resa som hon är befraktad för. Lastningen beräknas ske den 23 oktober, kommenterar Yuri Tsvetkov, vd för Novoship. 

Kommentarer

  • Per Nordström

    Osynlig undervattensverksamhet triggar ofta fantasin vad gäller synlig ”övervattensvarksamhet” men ibland visar sig tyvärr fantasin vara sann.

  • Inge Vidare

    En fråga till er erfarna sjömän: Är det brukligt att fartyg ligger i Östersjön och driver i väntan på frakt? I t ex Öresund ankrar de ju upp i bl a Lommabukten.

    • Roy Johansson

      J, men för det mesta ankrar man,

  • Anonymous

    Är sen länge pensionär, så tiderna kanske har ändrats. Men när jag var aktiv var det inget konstigt att ligga och driva eller ankra upp i lä någon stans i avvaktan på last eller order.
    Har upplevt det oräkneliga gånger och så länge man håller sig på internationellt vatten är man inte skyldig att redogöra vad man gör. Ligger man däremot på nationellt vatten måste man erhålla tillstånd från berörd nation.

  • 'allå'allå'emliga armén

    Som vanligt är det Flashback som uppmärksammat fartyget långt före gammelmedierna, men det tar väl emot att hänvisa till ursprungskällan kan tänkas? Särskilt med de nya stadgarna i journalistförbundet?

  • Anonymous

    Nu har NS Concord gått tillbaka mot Ryssland men var är Professor Logachev? Inte synlig på marinetraffic sedan 19 okt.

  • Sedde

    Kommentar till bilden: Är det verkligen sannolikt att en Ubåtschef, väljer att gå upp i ytläge med en del av sin båt, mitt på ljusan dag?

    • Anonymous

      Kan han undvika det så går han inte upp till ytläge, men det kan finnas omständigheter som tvingar honom att gå upp. De kan behöva ventilera båten så de inte drabbas av syrebrist, de kan behöva ventilera ut avgaser eller läckande gas, de kan behöva orientera sig i omgivningen etc…

      • Sedde

        Ahaa, trodde de bara behövde skicka upp ett eller ett par ” rör” för ventilation resp. Visuell lägeskoll..typ…

        • Anonymous

          Ja, de flesta moderna u-båtar har ju sådana funktioner, men är det en mini-ubåt så är det inte säkert. Utrustningen kan ju dessutom vara skadad. Tyska ubåtar experimenterade med ”snorkel” för friskluftstillgång och avgasutsläpp redan under andra världskrig, men det var mycket problem med dessa i början. Det är inte alls självklart att de alltid fungerar. Periskop finns ju också, det vet nog alla vad det är, men vad händer om linsen är täckt av sjögräs t.ex.?

        • Anonymous

          Ja, de flesta moderna u-båtar har ju sådana funktioner, men är det en mini-ubåt så är det inte säkert. Utrustningen kan dessutom vara skadad. Tyska ubåtar experimenterade med ”snorkel” för friskluftstillgång och avgasutsläpp redan under andra världskrig, men det var mycket problem med dessa i början. Det är inte alls självklart att de alltid fungerar. Periskop finns ju också, det vet nog alla vad det är, men vad händer om linsen är täckt av sjögräs t.ex.?

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.