Nyligen levererade Silja Europa i Värtahamnen i Stockholm våren 1993.

Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Passagerarsjöfart

Slites sista nybygge

Silja Europa har ett svenskt förflutet och var tänkt att bli Rederi AB Slites flaggskepp på linjen Stockholm–Helsingfors.

Silja Europa beställdes 1989 av svenska Rederi AB Slite från Meyer Werft i Tyskland. Då var hon till sin passagerarkapacitet världens största bil- och passagerarfärja med 3000 hyttplatser. Under namnet Europa skulle hon gå i Viking Lines trafik mellan Stockholm och Helsingfors.

Bland annat på grund av den svenska kronans devalvering blev Europa 300 miljoner kronor dyrare än beräknat och i kombination med varvet Wärtsilä Marines konkurs 1989 blev även rederiets föregående nybygge Kalypso 200 miljoner dyrare än det ursprungliga kontraktspriset. Rederi AB Slite fick problem med finansieringen, vilket ledde till konkurs den 7 april 1993 under omständigheter som många gånger senare har ifrågasatts.

Till Silja Line

Redan innan konkursen kom beskedet att Europa tas över av varvet och till en början chartras ut bareboat till Silja Line. Det röda fartyget målades vitt och namnet ändrades till Silja Europa.

Silja Line hade vid denna tidpunkt inget akut behov av nytt tonnage på sina två huvudlinjer. På Åbolinjen seglade de nyligen renoverade parhästarna Silja Karneval (ex Svea) och Silja Festival (ex Wellamo). I trafiken mellan Stockholm och Helsingfors hade Silja Line introducerat Silja Serenade och Silja Symphony så nyligen som 1990 respektive 1991.

Efter leveransen av Silja Europa den 5 mars 1993 inledde hon trafik mellan Stockholm och Helsingfors under finsk flagg. Silja Serenade flyttades till Åbolinjen, där hon ersatte Silja Festival.

Åbolinjen

Silja Europa och Silja Symphony var ett omaka par på Helsingforslinjen och Silja Europa fick 1995 inleda trafik på linjen Stockholm–Mariehamn–Åbo, varvid Serenade kunde återvända till Helsingforslinjen.

Silja Europa gick på Åbolinjen ända till början av 2013, då hon bytte plats med Baltic Princess och flyttades till kryssningstrafiken Helsingfors–Tallinn. I augusti 2014 ersattes hon på Finska viken av Baltic Queen och inledde sin nu avslutade charter för Bridgemans Services Ltd som hotellfartyg i Australien.