Fotograf: Marianne Ovesen

Kategori: Folk/företag | Arbetsmarknad | Hamn/Logistik

Sjöfarten tror på framtiden

Stockholms Sjöfartsdag 2014 arrangeras på torsdagen inför en fullsatt hörsal på Sjöhistoriska museet i Stockholm. Sjöfartsforums vd Anna Risfelt Hammargren var en av de första talarna. 

Anna Risfelt Hammargren valde i sitt tal att lyfta fram rubriken på dagens seminarium: ”Svensk sjöfart – en framtidsbransch?”.

– Precis den rubriken hade vi på Världssjöfartens dag i Göteborg 2008. Tyvärr svarade talarna den dagen nej på den frågan, men sedan dess har mycket hänt. Sjöfarten har blivit något de talar om i riksdag och regering, säger hon.

Hade fel

Hon fortsatte att berätta att när Catharina Elmsäter Svärd tillträdde som infrastrukturminister 2010 så trodde hon inte att hon skulle behöva hålla på med sjöfart.

– Hon hade fel och det insåg hon snabbt. Under den gångna mandatperioden har sjöfarten tagit sig in i både riksdag och regering. Politikerna talar sjöfart idag, säger Anna Risfelt Hammargren.

Viktigt med likabehandling

Just 2010 blev ”den maritima strategin” klar och tre år senare även det ”maritima manifestet”. I det sistnämnda finns sju konkreta åtgärdspunkter som 23 organisationer, myndigheter, företag, akademier och fackförbund skrivit under på.

– Nu baxar vi frågan om likabehandling mellan trafikslagen in i det politiska samtalet. Och det är inte bara farledsavgifter och kilometerskatt, utan också att det där tänkandet ska vara med ända från början. Redan när nya trafikprojekt planeras ska man exempelvis tänka på vilket trafikslag som är mest miljövänligt.

Inget särintresse

En annan fråga för branschen i den närmaste framtiden är hamneffektiviteten, menar Anna Risfelt Hammargren. 

– Ja, den måste bli bättre. Och utöver det måste inlandssjöfarten öka och vi måste sluta se oss själva som ett särintresse. Vi ska inte säga att vi jobbar i rederinäringen, utan att vi jobbar i sjöfartsnäringen. Den är mycket större och därmed mycket tyngre, säger Anna Risfelt Hammargren som avslutade sitt tal med att svensk sjöfart absolut kommer att vara en framtidsbransch 2016 eller senast 2017.

Stockholms Sjöfartsdag fortsätter under torsdagen med tal eller medverkan av bland annat M-politikern Jessica Rosencrantz, Carl Carlsson från Sveriges Redareförening, Kenny Reinhold från SEKO Sjöfolk, Anna Petersson från Transportstyrelsen samt nyblivna ordföranden i Trafikutskottet Karin Svensson Smith (MP).

Kommentarer

  • Andreas Åsenholm

    Den svenska sjöfarten kommer fortsättningsvis att möta mycket tuffa utmaningar inom de närmaste åren . En del aktörer kommer att försvinna och mången svensk sjöman kommer att förlora sin anställning. Det krävs klokt politisk ledarskap och bred konsensus bland de svenska sjöfartsaktörerna för att kunna rädda det som räddas kan. Först och främst krävs det klara besked om huvuvida politikerna och redarna vill ha kvar den svenska handelsflottan ! Det krävs ett JA eller NEJ svar.

  • Kapten Lägervall

    Förklara vad som är konkret när inget konkret händer!

  • mobby dick

    Haha, varför tala om nått som i princip inte finns i Sverige längre?

  • Luttrad sjöfartspappa

    Har 2 söner som valt sjöfartsbanan. Båda är under 30 och båda har fått sluta på
    svenskflaggade fartyg. VILKEN sjöfart tror på framtiden? Den svenska kan det inte vara, förutom
    alla svenska sjöfartsorganisationer i land som lever vidare …

  • Anonymous

    Är det viktigt att man jobbar i ett svenskt företag? Det finns ju inga bilarbetare som jobbar i svenska företag, trots det finns det väldigt många bilarbetare i Sverige. Det vi bör värna är väl att mycket sjöfartstrafik går på Sverige eller….

  • Någon som inte gett upp

    Det är nu alla ”förståsigpåare” ska säga sitt här i kommentarsfälten och meddela hur botten svensk sjöfart är. Hänger det bara bittra gamla sjömän på denna sida som inte har bättre för sig än att berätta hur dåligt allt är?
    Vi vet hur jävla dålig arbetssituationen och möjligheterna för svensk sjöfart ser ut, och med eran inställning lär man inte komma långt.

    Iaf är det roligt att läsa om några som tror på Sjöfarten i framtiden, för man kan då inte hitta dom ibland sjöfartstidningens läsare…

    • mobby dick

      Nej då ingen fara, jobbar på annan flagg sedan flera år, med en mycket tjockare plånbok.
      Men lite patetiskt att du inte förstår att det i princip inte finns några svenskflaggade båtar kvar, vilket iofs är väldigt tråkigt.

  • Någon som har gett upp.

    Kan man inte säga att Svensk sjöfart har framtiden bakom sig.

  • saj

    Javist,svensk sjöfart har framtiden för sig men inte under svensk flagg inte ens med 0 kr i skatt och bidrag därtill.Den svenske redaren är inte intresserad

  • Rolf B Bertilson

    Efter att Catharina Elmsäter Svärd nu banat väg för mer svensk sjöfart men inte lyckats fullt ut kommer Karin Smith Svensson att ordna resten. Denna i decennier mansdominerade verksamhet skall nu räddas av två kvinnor! Men, vi sjömän har ju alltid älskat kvinnor! Eller hur?

    • Fyrvaktaren

      Om Svensk sjöfart kan räddas, så är räddarnas kön det sista som svenskt sjöfolk kommer att sitta och fundera över.

  • Anonymous

    Problemet för redaren är inte kostnaden. Problemet är skatten. Med svenskflaggade fartyg kan man inte undkomma vinstskatten.
    Den enda redaren som kan tänka sig svensk flagg är den som inte lyckas få vinst i verksamheten och behöver bidrag.

  • Ziggie

    Vi diskuterar alltid vad som ær bæst før rederierna istællet før vad som ær bæst før sjøfolket. Låt svenska sjømæn som arbetar på norska utflaggade båtar skatta till Norge æven om båtarna seglar på Europa. Då får vi samma villkor som norrmænnen. Vi ær många svenskar inom norsk offshore och antalet båtar inom offshore som flaggar ut økar.

  • Anonymous

    Wisby Wave halade flaggan idag

  • Fyrst

    Helt rätt Zigge.

  • Chiefen

    För det första så stannar vi ombord i så korta törnar som möjligt! Enligt arbetsgivaren så är så få avlösnings resor som möjligt det bästa här i världen. Enligt devisen alla utgifter är av ondo. Man kan faktiskt satsa sig till en bättre lösning, dvs billigare i det långa tekniska underhålls perspektivet. Allt som är billigt är inte en god affär. Om man inte vet hur det skall fungera och kan fungera! Kan det aldrig bli bra. Och besättning med dåliga kunskaper är en dålig affär. Men många på management sidan vill inte se problemet. Dagens sjöbefäl som kommer ut i yrket har oftast aldrig varit på en arbetsplats eller ens hemifrån. Den natten det händer något på jouren av riktig emergency, då kommer
    det vissa sig hur fel hela utbildnings systemet har blivit. 1 år som befäls elev under skoltiden….Redan på 70 talet tog rederier ödestigra beslut. Och man skall inte spara på besättningen vägnar. För kan man inte förhandla till sig bättre fraktrater så får väl man gå under som redare dvs få sparken av marknaden. För göra jobbet själv är det få redare som kan, köra fartyget i dagligt tal.

    • Inspektör och fd sjöman

      Nu är du nog lite orättvis Chiefen. Dom flesta ännu aktiva redare och rederikontors folk i sverige har också seglat nog länge för att veta vad det handlar om. Men det är inte det som är problemet utan man måste ha förmågan att se helheten, dvs alla aspekter. Det kan omöjligt den ha som bara seglat eller bara varit iland ha!

  • Anonymous

    Jag har också gått den ”långa” vägen och enligt min erfarenhet står sig kadetterna ofta bättre rustade för modern sjöfart. Det tradionella sjömansyrket har dött ut. Det är en ny typ av människor ombord på båtarna o yrket påminner mer om ett vanligt landjobb.
    Att vara sjöbefäl idag kräver mycket mer teoretisk utbildning. Det handlar inte längre om vilka situationer som sker på jouren utan det handlar om att kunna felsöka i software o svagström i tex ett DP system. Behovet av kunskaper inom styr o reglerteknik har också ökat.
    Kadetterna är ofta mer motiverade och mogna. Ofta är deras val av yrke mer välmotiverat.
    Dessutom så finns det inte så många motormantjänster längre. Idag så är det vanligt att maskinisten även gör det som motormannen gjorde tidigare.
    Det samma gäller även styrmantjänsten. Det svåra är inte att köra fartyget utan utmaningen är att lära sig alla system och då kommer jag återigen till exemplet med DP.

  • Anonymous

    Vi som gått den långa vägen har nytta av unga människors kompetens och de unga är beroende
    av äldres kompetens , det är bäst med en mix .intet nytt under solen .

    • Anonymous

      Så rätt!
      Och med tanke på att det så kallade ”broiler systemet” funnits ganska länge nu och dom första som gick där nu är medelålders Skeppare, Chiefar osv så har det väl funkat eller?

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.