Under IMO:s sjösäkerhetskommittés möte i Köpenhamn i förra veckan uppmärksammades problemen med dåliga stålreparationsarbeten på fartyg. Sammanslutningen bakom projektet ”Assessment of Lifecycle Effect of Repairs on Tankers” presenterade en dyster rapport och pekade på behovet av förändringar. Bland gruppens medlemmar finns Intertanko och Bahamas sjöfartsverk.– Det behövs riktlinjer för hur stålreparationsarbeten ska gå till. Våra förslag för förbättringar inkluderar garantier som sträcker sig längre än ett år, som är det vanliga som varv idag erbjuder när fartyg byggs, sa Dragos Rauta, teknisk direktör på Intertanko, i en kommentar till Lloyd’s List. Douglas Bell, direktör för sjöfartsverket i Bahamas, menade att projektet kom till som en direkt konsekvens av tankern Prestiges förlisning 2002.– Fartyget hade reparerats vid flertalet tillfällen under årens lopp enligt den praktik som finns, men det hindrade ändå inte fartyget från att brytas sönder.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.