Fotograf: APM Terminals

Kategori: Hamn/Logistik | Ekonomi

Rekordtruckar till APM

APM Terminals i Göteborg har nu fått sina första grensletruckar av typen 4High. Truckarna är de första i sitt slag i Sverige.

De nya truckarna är 16 meter höga – enligt APM Terminals högst i Sverige – och kan lyfta en container fritt över tre staplade containrar, till skillnad från befintliga truckar som endast kan lyfta över två containrar. Enligt APM Terminals innebär detta att lagringskapaciteten på terminalen ökar med uppemot 40 procent.

4High-truckarna kan dessutom lyfta två 20-fots containrar åt gången, vilket är en fördubbling jämfört med de äldre grensletruckarna som nu fasas ut. 

Minskade koldioxidutsläpp

Enligt APM Terminals resulterar de nya truckarna dessutom i stora miljövinster. Truckarna är dieselelektriska, vilket betyder att en kraftig dieselmotor förser elmotorerna med ström till framdriften och lyften. Enligt uppgift är bränsleförbrukningen betydligt lägre jämfört med de äldre truckarna och de moderna motorerna uppges vara automatiserade för att alltid gå på optimalt varvtal.

– Vi sänker våra koldioxidutsläpp med mer än 30 procent jämfört med när vi har kört våra äldre truckar. Dessutom minskar vi partikelutsläpp och avgaser med över 90 procent, säger Martin Koch, tekniskt ansvarig på APM Terminals.

Tolv truckar av 4High-typen har beställts, av vilka tio nu har levererats och är i drift på terminalen.

Option på tolv till

Totalt har APM Terminals 38 grensletruckar inklusive de tolv nya. Enligt tidigare uppgifter ingår en option på ytterligare tolv grensletruckar i den ursprungliga ordern. Leverantör är den tyska tillverkaren Noell Mobile Systems som tillhör den amerikanska koncernen TEREX.

Investeringen av truckarna är en del i den övergripande investeringsplan på drygt 800 miljoner kronor som APM Terminals ska lägga på olika förbättringsprojekt på terminalen fram till 2016.

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.