Regeringen vill i sin infrastrukturproposition avsätta 522 miljarder på transportsystemet perioden 2014 till 2025. Fokus ligger som väntat på väg- och järnväg. För sjöfartens del kommer en del pengar att investeras i förbättrade farleder och strategiska åtgärder i hamnar. I propositionen skriver regeringen att man under 2012 avser att presentera en handlingsplan för att stärka sjöfartsnäringen i Sverige, denna tar sin utgångspunkt från utredningarna om svensk sjöfarts konkurrenskraft och inre vattenvägar. ”Sjöfartssektorns syn på den svenska sjöfartens villkor har belysts i detta arbete och handlingsplanen kommer att innehålla åtgärder som regeringen avser att vidta i syfte att främja sjöfartens konkurrenskraft men också dess samverkan med andra trafikslag. Sjöfarten utgör också en viktig del i det mer sammanhängande maritima klustret i samspel med andra närliggande verksamheter och näringar. Även detta kommer att beaktas i handlingsplanen”, skriver regeringen som också betonar att ett effektivt utnyttjande av sjöfarten är en viktig förutsättning för näringslivets tillväxtmöjligheter.När det gäller den brännande debatten om införandet svavelbegränsningarna i ECA 1 januari 2015, har regeringen inget lugnade besked till varken näringen eller industrin för hur de kraftigt ökade kostnaderna ska mötas.”Sjöfartens tillväxt påverkar möjligheterna att nå miljökvalitetsmålen. Det ställer krav på utveckling av såväl miljöteknik som på regelverk och styrmedel. Det behövs globala beslut för att avgörande minska emissionerna. Sverige ska därför fortsatt vara drivande i IMO arbete med att begränsa sjöfartens miljöpåverkan. Stort fokus ligger i dag på framtidens drivmedel, bränsleeffektivitet och åtgärder för att minska sjöfartens luftföroreningar och klimatpåverkan. En aktuell utmaning är de nya gränsvärden för svavelhalten i marint bränsle som utfärdats av IMO och som träder ikraft i januari 2015. Det påverkar särskilt Sverige, och vissa andra länder, då den svenska kusten ligger inom ett särskilt kontrollområde för svaveldioxidutsläpp, ett s.k. SECA-område.” och ”För att klara de utmaningar sjöfarten står inför krävs en förnyelse bl.a. med hjälp av forskning, utveckling och innovation samt samarbete mellan sjöfartssektorns aktörer, nationellt och internationellt. Sverige har en stark internationell position inom sjöfartsteknisk utveckling, där svenska företag konkurrerar med miljötekniska lösningar av högsta klass. Det är viktigt att behålla och utveckla den positionen.”
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.