Ny kampanj för att locka sjömän

IMO (International Maritime Organization) har i samarbete med ILO (International Labour Organization), Bimco, ICS/ISF, Intercargo, Intertanko och ITF (International Transport Workers’ Federation) sjösatt kampanjen ”Go to sea” för att sätta fokus på den globala bristen på sjöfolk, speciellt befäl. Kampanjen ”uppmanar alla regeringar, industrin, IMO i stöd med ILO och andra internationella organisationer att ta till specifika åtgärder inom deras påverkansområde för att öka rekryteringen av sjömän”.En rapport från Drewry Shipping Consultants pekar på att den nuvarande bristen på befäl globalt är runt 34.000, mot ett totalt behov av 498.000 befäl. Rapporten förutser att befälsbristen kommer att växa till 83.900 år 2012.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.