En av Mols-Liniens KatExpress-färjor.

Fotograf: Mols-Linien

Kategori: Passagerarsjöfart | Skeppsbyggnad

Mols-Liniens LNG-projekt lagt på is

Det danska färjerederiet Mols-Linien har övergett planerna på att bygga om sina snabbfärjor till LNG-drift. Istället har man satsat på nya katamaranfärjor.  

För bara några år sedan lät det annorlunda. 2010 förkunnade Mols-Linien att deras snabbfärjor skulle bli de första i världen att drivas av LNG istället för diesel. Enligt sina egna beräkningar skulle rederiet därmed minska sina CO2-utsläpp med 25-30 procent, motsvarande 25.000 ton CO2 om året. Samtidigt skulle de skadliga NOx-utsläppen reduceras med 40 procent. 

Investerat i annat

Idag har man en annan syn på saken.

– Efter 2010 har rederiet genomgått stora omställningar. Bland annat har vi fått en ny vd och investerat i KatExpress-färjor. Därför ligger nu naturgasprojektet på is, säger Mikkel Hybel, marknadschef för Hols-Linien, till den danska tidningen Ingeniøren.

Det innebär i sin tur att det inte kommer att placeras några naturgastankar ombord på de tre snabbfärjor som rederiet äger. 

Enligt tidningen Ingeniøren gick det projekt som nu lagts i malpåse ut på att bygga om rederiets dåvarande Seajet-färjor och förse dem med jetturbiner, kända från stridsflygplanet F-18 Super Hornet. Men Seajet-färjorna har nu tagits ur bruk och ska säljas. 

Tufft ekonomiskt

– Rederiet har haft några ekonomiskt svåra år sedan 2010. Idag ser det mycket bättre ut med exempelvis de nya färjorna. Men i dagsläget kan jag inte säga något om när naturgasprojektet kommer att återupptas, säger Mikkel Hybel.

2010 gjorde Mols-Linien en förlust på motsvarande SEK 89 miljoner. Idag har den förlusten vänts till ett överskott. 

– Det beror på att vi i ett första skede har prioriterat rederiets kärnvärden, det vill säga nya och snabba färjor i kombination med en bättre ekonomi, säger Mikkel Hybel. 

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.