Från och med 2009 kan reglerna för tömning av ballastvatten bli hårdare, förutsatt att 2004 års internationella konvention ratificeras av minst 30 stater, som står för 35 procent av utsläppen. Enligt konventionen måste fartygen rena sitt vatten innan utsläpp görs. Orsaken till att kraven är på väg att skärpas är att världshaven tar stor skada av främmande organismer som följer med ballastvattnet. För Alfa Laval, som nu i december lanserar reningsmetoden PureBallast, utvecklad tillsammans med Wallenius Water, väntar en lukrativ marknad.– Det är verkligen en miljardmarknad. Vi har väldigt många intressenter, så vi står väl förberedda, säger Mikael Sjöblom, pressansvarig för investeringsrelationer på Alfa Laval.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.