Kustbevakningens dykare vid Meshka.

Fotograf: Alexandra Häggström/Kustbevakningen

Kategori: Olycka

Meshka kvar på grundet

Läget vid det grundstötta fartyget Meshka är oförändrat. Kustbevakningen har utfört dykningar runt skrovet på lördagskvällen och inte upptäckt något läckage av olja. En person är nu delgiven misstanke om vårdslöshet i sjötrafik.

Läs mer: Ännu ett fartyg på grund i Öresund

Det var vid klockan 10 på lördagsförmiddagen som det Panamaflaggade lastfartyget Meshka gick på grund väster om Landskrona. Efter en initial sjöräddningsinsats ledd av Sjöfartsverket övergick ansvaret till Kustbevakningen.

Kustbevakningens uppdrag har under lördagen bestått i att utreda orsaken till grundstötningen och förhindra utsläpp av olja eller andra skadliga ämnen. Det skriver Kustbevakningen i ett pressmeddelande.

Arbetet pågår vid det 180 meter långa lastfartyget Meshka som gick på grund väster om Landskrona vid 10-tiden på lördagsförmiddagen. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall

En person delgiven misstanke om vårdslöshet i sjötrafik

Personal från Kustbevakningen har varit ombord på Meshka under lördagen och har förhört delar ur besättningen samt utfört nykterhetskontroller. Enligt Kustbevakningen finns inga misstankar om sjöfylleri.

Orsaken till varför fartyget gick på grund är ännu inte klarlagd.

Kustbevakningen har inlett en förundersökning gällande bristande gott sjömansskap kring grundstötningen. En person är delgiven misstanke om vårdslöshet i sjötrafik. Kustbevakningen har arbetat med utredningen som nu är överlämnad till Åklagarmyndigheten.

Inget oljeutsläpp

Sent på lördagskvällen inspekterades skrovet av Kustbevakningens dykare. De kunde inte se något läckage. Majoriteten av skrovet står på botten som mestadels består av sand.

Fartyget ska enligt Kustbevakningens uppgifter ha cirka 938.000 liter olja i sina bränsle- och smörjoljetankar. Ingen olja har läckt ut i samband med grundstötningen. Kustbevakningen har under dagen byggt upp en förmåga på plats för att snabbt kunna hantera ett eventuellt oljespill där Sjöräddningssällskapet biträtt med utrustning genom två så kallade miljöräddningssläp som innehåller skärmlänsor som går att dra runt haveristen.

”Tack vare vår höga beredskap för sjöräddningstjänst kan vi lägga ett första förband på den marina miljön och begränsa utsläpp i ett tidigt skede, vilket senast gjordes på Marco Polo som grundstötte i Pukaviksbukten. Där la vi ut 800 meter. Under dagen har vi frambaserat sjösläp från Höganäs och Falsterbo. Det från Falsterbo bogserades i 17-20 knop och släpet från Höganäs transporterades på räddningstjänstens lastväxlare. Nu ligger dom redo i Lundåkrahamnen ifall utsläpp skulle uppstå från Meshka”, skriver Adam Goll-Rasmussen, räddningstjänstansvarig på Sjöräddningssällskapet på Linkedin.

Film: Rescue Snow / Sjöräddningssällskapet

Vägen framåt

Innan fartyget kan komma loss från grundet behöver rederiet ta fram en bärgningsplan som sedan ska godkännas av Kustbevakningen och Transportstyrelsen. Hur lång tid det kommer att ta är okänt.

Kustbevakningen meddelar att de fortsatt kommer att befinna sig nära Meshka i beredskap utifall att situationen skulle förändras.

Den 25 maj gick lastfartyget Ali Aykin på grund i höjd med Klagshamn. Det fartyget står även det fortfarande på grund under söndagen. Förberedelserna för bärgning pågår.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.