Laura Maersk på ingång till Göteborg under tisdagen.

Fotograf: Göteborgs Hamn AB

Kategori: Container | Miljö

Maersk anlöpte Göteborg med metanolfartyg

Under tisdagseftermiddagen anlöpte nybyggda containerfartyget Laura Maersk Göteborgs hamn. Fartyget är världens första metanoldrivna containerfartyg och döptes för en knapp månad sedan i Köpenhamn.

Laura Maersk är Maersks första fartyg i rederiets storsatsning på förnybar metanol som fartygsbränsle, så kallad biometanol. Biometanol är ett förnybart bränsle framställt av biogen, vilket är återvunnen koldioxid.

Knyter ihop Maersks historia

Fartyget, som lade till i Skandiahamnen i Göteborg under tisdagseftermiddagen, döptes i Köpenhamn den 14 september och har fått namnet Laura efter rederiets första ångbåt från 1886. Det fartyget var det första som bar den vita sjuuddiga stjärnan och som senare skulle bli rederiets logotyp. Likt dagens Laura Maersk hade det fartyget betydande inverkan på sjöfarten.

– A.P. Møller-Maersk har som mål att uppnå netto noll växthusgasutsläpp före 2040 och vi är glada att samarbeta med Göteborgs hamn. Våra partners hjälper oss att nå våra ambitiösa, gröna mål och att säkerställa en dörr-till-dörr-tjänst för våra kunder som hjälper dem att minska sin koldioxidavtryck i sina värdekedjor, säger Birna Odefors, Nordic Managing Director på A.P. Møller-Maersk i ett pressmeddelande.

Maersk har ytterligare 25 metanolfartyg i beställning för leverans mellan 2024 och 2027.

Välkommen satsning på metanol

Maersk är inte ensamma om att investera stort på förnybar metanoldrift. Fler rederier har beställt fartyg – totalt är uppåt 200 fartyg under produktion eller ombyggnad för metanoldrift.

Therese Jällbrink. Foto: Göteborgs Hamn AB

Therese Jällbrink är ansvarig för förnybar energi på Göteborgs Hamn. Hon välkomnar Maersks och övriga rederiers satsningar som hon menar sätter press på fler aktörer.

– Produktionen av förnybar metanol måste öka och kostnadsgapet mellan fossila och förnybara bränslen måste minska. Det ligger ett ansvar på allt ifrån producenter, beslutsfattare, internationella sjöfartsorganisationer, hamnar och transportköpare. Alla måste steppa upp och det krävs att vi fortsätter driva på utvecklingen tillsammans, säger hon i pressmeddelandet.

Satsar på storskalig bunkring av metanol

Redan förra året var Göteborgs hamn först i världen med att implementera nödvändiga driftsföreskrifter för storskalig bunkring av metanol, då en unik metanolbunkring från fartyg till fartyg också genomfördes.

Enligt hamnen finns i dagsläget en bunkeraktör i Göteborgs hamn som är redo att bunkra metanol och ytterligare en kommer att ha förutsättningarna på plats under slutet av 2023.

Efter lossning och lastning i Göteborgs hamns containerterminal som driftas av APM Terminals, seglar Laura Maersk vidare mot Bremerhaven under onsdagen. Nästa vecka är hon tillbaka i Göteborgs hamn igen.


FAKTA: Laura Maersk

Längd: 172 meter

Bredd: 32,2 meter

Djupgående: 11 meter

Maxfart: 17,4 knop

Lastkapacitet: 2.136 TEU