Bilarna kommer att transporteras med feederfartyg – till en början två i veckan – från Hondas andra europeiska knutpunkt, Gent i Belgien, dit de kommer från fabrikerna i England och Japan. Från terminalen i Malmö ska bilarna gå vidare med lastbil till den danska samt delar av den svenska marknaden, med järnväg till norra Sverige och Norge samt feederfartyg till Hangö för den finska och baltiska marknaden.
Nordisk Motortransport AB, som hanterar importbilar, klargör idag Hondas bilar för den svenska marknaden och förhandlingar pågår just nu om de övriga marknaderna. I oktober flyttar företaget från Trelleborg till Malmö Frihamn och en ny bilterminal på 130.000 kvadratmeter. I den nya anläggningen kommer ett helt nytt PDI-centrum för kontroll och specialutrustning av bilarna att finnas.
Sedan Toyotas bilterminal invigdes i Malmö 2003 har CMP blivit Nordens största bilhamn. Varje vecka anlöps Malmö av 1–2 oceangående bilfartyg från Fjärran Östern och 6–8 feederfartyg med bilar. I år räknar CMP med att ta emot 350.000 nya bilar.
Anna Ljunggren
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.