Mette Maersk är det första fartyget i Maersk flotta som testar det nya biobränslet.
Kees Torn

H&M och Maersk pilottestar biobränsle

En av världens största klädkedjor har inlett ett samarbete med världens största containerrederi för att testa användningen av restoljor från livsmedelsindustrin som fartygsbränsle.

Relaterade artiklar

Danska Maersk ska tillsammans med flera kunder testa koldioxidneutrala bränslen ombord på sina fartyg – först ut är svenska H&M. Enligt Maersk själva är de först i branschen med den här typen av tester.

Testet går ut på att använda restoljor från livsmedelsindustrin som bränsle ombord vid transporten av klädkedjans produkter. Bränslet har tagits fram i samarbete med DSGC och Shell.

”En del av lösningen”

– Försöket med biobränsle på fartyget Mette Maersk har visat att fossilfria lösningar för sjötransporter är redo att användas redan i dag, både rent tekniskt och operationellt. Även om det inte är den slutliga lösningen är det tveklöst en del av lösningen och kan vara en övergång till att reducera koldioxidutsläppen i dag. Med lanseringen av den här produkten vill vi hjälpa våra kunder med deras mål att komma närmare hållbara logistikkedjor, säger Søren Toft, COO hos Maersk, i ett pressmeddelande.

Rederiet menar att de genom användandet av det koldioxidneutrala bränslet minskar utsläppen av koldioxid med cirka 85 procent, jämfört med transporter drivna av fossila bränslen. Målet är att pilotprojektet ska leda till en större kommersialisering av biobränslen som fartygsbränsle.

Ska vara klimatpositiva 2040

– Vi har höga ambitioner och ska vara klimatpositiva till 2040. Det kräver samarbete och engagemang från alla inblandade i logistikkedjan. Vi vill använda vår storlek för att bli en kraft för det goda, så att det går att skala upp innovativa lösningar, som en koldioxidneutral produkt för grönare transporter, säger Helena Helmersson, COO på H&M Group.