Göran Grunditz, chef för Kongsbergs Hydrodynamic Research Centre i Kristinehamn.
Kongsbergs Hydrodynamic Research Centre

Hallå där Göran Grunditz!

Vi har talat med Göran Grunditz, chef för Kongsberg Maritimes provningsanläggning Hydrodynamic Research Centre i Kristinehamn, med anledning av utvidgningen av deras lokaler. I torsdags var det invigning.

Relaterade artiklar

Hur gick invigningen?

– Det var mycket folk här, majoriteten av de cirka 200 anställda på Kongsberg Maritime var här, förutom vi 20 som jobbar här i marinlaboratoriet. Vi bjöd på lite mat och visade runt både i de nya kundytorna och i provningsanläggningen.

Jobbar ni enbart åt Kongsberg Maritime eller också åt andra?

– I huvudsak för Kongsberg Maritime, men på senare år har vi börjat öppna upp anläggningen. Vi har ett Vinnovafinansierat projekt som går ut på att vi ska öppna vår anläggning och på så vis bidra till andra företags produktutveckling. Därför har vi skapat en öppen testbädd så man kan köpa in sig enbart för provningstid i våra kavitationstunnlar eller i kombination med simuleringar.

Är de nya kundytorna en del i Vinnovaprojektet?

– Egentligen inte men de skapar ju naturligtvis bättre möjligheter för oss att ha externa kunder här. Det kan vara allt från pumpleverantörer till tillverkare av mindre båtar. Företag som vi kan hjälpa utan att de på något vis är konkurrenter till oss.

Vad gör de 20 som jobbar i forskningscentret?

– De är både personal som jobbar med provningsanläggningen, kör prover och mättekniken kring dem. Sedan är det propellerkonstruktörer och personer som jobbar med numeriska metoder, CFD (Computational Fluid Dynamics, reds anm.) och mjukvaruutveckling.

Vilken typ av propellrar, traditionella eller främst poddar? 

– Det är vanliga propellrar, varje fartyg har ju sin unika propellerkonstruktion, det vill säga bladens geometri är unik för varje fartyg. Vi optimerar och anpassar propellern till den specifika kundens krav. Men vi utvecklar också hydrodynamiken i våra nya propulsionsprodukter och supportar hela Kongsberg Maritime med hydrodynamisk kompetens.

Är den nya Elegance-podden en sådan produkt?

– Den är ett av de senaste exemplen på hur vi optimerat hydrodynamiken. Men det gäller också våra vattenjetar och mekaniska thrustrar till exempel.

Vad är speciellt med Elegance-podden?

– Förutom att den är optimerad hydrodynamiskt är den också optimerad på systemnivå och med elmotorn och dess karaktäristik. Så som propulsionsenhet så är den just elegant.

Har någon Elegance-pod ännu levererats?

– Nej, vi har order från två olika kunder men ingen är levererad ännu. Den senaste ordern är till ett mindre kryssningsfartyg för expeditionsresor som ska byggas vid Damen Shipyard i Nederländerna. Vi ska leverera ett komplett system till henne och poddarna är bara en del i leveransen.