Grönt ljus för finskt miljöstöd

Bara dagar innan julafton godkände EU-kommissionen den finländska regeringens miljöstödsprogram för finska fartyg. I sitt beslut fastställer kommissionen att Finlands stödprogram uppfyller de krav som ställs i riktlinjerna för miljöstödet.”Syftet med stödprogrammet är att stödja rederiernas investeringar i miljöskyddet. Ministeriet vill också öka användningen av ny teknik för att lindra de negativa effekterna av IMO:s svavelbeslut och främja ibruktagandet av ny miljövänlig teknik”, säger det finska kommunikationsministeriet i ett uttalande.Kommunikationsministeriet har beviljat Viking Line och Gaiamare stöd på EUR 28 miljoner respektive EUR 2 miljoner. Pengarna till Gaiamare har inte stött på patrull, men på grund av det stora stödet till Viking Line krävs ett separat godkännande av EU-kommissionen, detta väntas komma våren 2012. Stålarbetena på Viking Lines nybygge på 57.000 GT inleddes den 28 september 2011 vid STX Finlands Åbovarv. Nybygget levereras i januari 2013 och sätts i trafik på linjen Stockholm–Åland–Åbo. Kapaciteten blir 2.800 passagerare och 1.275 filmeter lastfordon. Med fartyget introducerar Viking Line en hel del nytänkande, både vad gäller passagerarutrymmen och miljöpåverkan. Bland annat installeras ett dieselelektriskt maskineri, där kraftverkets dieselmotorer använder LNG som bränsle.I mars 2011 beställde Oy Gaiamare Ab som ingår i den finländska företagsgruppen Meriaura ett multifunktionellt lastfartyg vid samma varv. Det 105 meter långa och 19 meter breda fartyget kommer att få en lastkapacitet på däck om 5.000 ton. I planeringen har man speciellt beaktat transporter av krävande projektlaster som delar av vindkraftverk. Maskineriet blir dieselelektriskt och som bränsle används bioolja. Leveransen är planerad till våren 2012.EU-kommissionens beslut öppnar upp för andra medlemsländer att införa liknande stöd för rederier som vill satsa på gröna fartyg för att möta de nya svaveldirektiven inom SECA 2015. Beslutet öppnar också upp för att de rederier som inte får stöd beviljade från sin egen regering, skulle kunna söka sig till länder med miljöstödsprogram.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.