Färjan Västervik befinner sig fortfarande i Pireus. (Bilden är ett montage)

Fotograf: Gotlandsbåten

Kategori: Passagerarsjöfart | Ekonomi

Gotlandsbåten: färjan är visst klar

Företrädare för Gotlandsbåten bestrider uppgifterna om att färjan Västervik inte skulle vara klar för besiktning. Att färjan är kvar i Pireus uppges istället bero på att en strejk pågår i grekiska hamnar. 

För att klargöra sina synpunkter om de senaste dagarnas turer kring Gotlandsbåten och färjan Västervik har företrädare för Gotlandsbåten på onsdagen hållit en presskonferens i Visby. Enligt den lokala nyhetssajten helagotland.se – som liverapporterade från presskonferensen – förnekar företrädarna att färjan Västervik inte skulle vara färdig. 

Klar för besiktning 

Enligt företrädarna – som bestod av marknadschef Julia Bendelin, styrelseledamot Ewa Werkelin och ombord- och personalchef Anja Smittsarve – är färjan i själva verket klar för både stabilitetstest och besiktning/klassning. Däremot vet man inte när detta kan ske eftersom varv och underentrepenörer, enligt Gotlandsbåten, strejkar i Grekland. 

Detta skulle i sin tur innebära att ingen besiktningspersonal får kliva ombord på färjan, och man vet heller inte vet när detta kan ske. 

”Näst på tur” 

Enligt helagotland.se hävdar Julia Bendelin från Gotlandsbåten att alla saker på färjan är åtgärdade och att uppgifterna som förekom i Västerviks-Tidningen är falska, medan Eva Werkelin tillägger att ”vi står näst på tur att klassas”.

Sammantaget gjorde dock situationen i Grekland att styrelsen till slut blev tvungen att stänga bokningen för hela sommaren, men att man ändå har förhoppning om att bedriva trafik i sommar – man vet dock inte när. 

Man uppger också att samtliga inbokade resenärer ska få tillbaka sina pengar, men att resenärerna får boka om sina biljetter på egen hand.

Oklart läge

Tilläggas kan att det inte är helt lätt att få klarhet i huruvida det verkligen har pågått eller pågår en strejk i grekiska hamnar i allmänhet och i Pireus i synnerhet. Enligt svenska ambassaden i Grekland känner man dock inte till att det skulle ha förekommit eller förekomma någon mer långvarig landsomfattande strejk i de grekiska hamnarna. 

– Nej, det enda jag känner till är att några mindre grekiska nyhetssajter på onsdagen skrev om en varvsstrejk, där de angav lite olika uppgifter. En av sajterna skrev att en fyratimmarsstrejk brutit ut, en annan att det rörde sig en 24-timmarsstrejk. Det framkom dock inte på vilket varv de anställda ska ha arbetat, säger Sofia Keramida, kommunikationsansvarig på svenska ambassaden i Grekland, till Sjöfartstidningen på torsdagen.

Spontana strejker 

Enligt Sofia Keramida är de grekiska fackliga organisationerna uppdelade i en mängd mindre och större organisationer, och hon förklarar att varje enskild yrkesverksamhet har sitt eget fack – något som gör det än svårare att få exakt klarhet i om det förekommit något strejk som kan ha påverkat ombyggnaden av Västervik. 

– På grund av krisen och det faktum att folk inte alltid får ut sina löner är det inte ovanligt med spontana strejker som man informerar om först samma dag. Sen är det ju inte heller alla strejker som når ut till medierna.  

Kommentarer

  • Annanym

    Senaste bild tycks vara denna
    http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2061453

    test av livräddningsutrustning 21 juni

    • Anonym

      Nya Gotlandsbaten aer vit och lite bla, sager GB AB:s marknadsansvarige Julia Bendelin.

      Lite bla – aer det nagot jag har missat? Eller aer det GB som bedriver falsk marknadsforing?

  • Rolf Dyngis

    Borde stå:”Obs. bilden är ett montage” under bilden till den här artikeln.

  • Anonym

    Enligt bilden bara 2 livbatar pa var sida !!!!

  • Anonym

    Vad är mest troligt, minns hur det gick för färjan Karlskrona-Polen , en månads nyttjandeförbud på en nyklassad färja med alla papper i ordning.

  • Anonym

    Sjöfartstidningen borde väl lätt kunna kontrollera ifall det pågår en strejk i Piraeus?

  • Söderköping

    Nyheten om G-båten från början spreds som en löpeld. Nu….likadant fast åt andra hållet. Även om de satsar på nästa sommar igen så är jag tveksam att ngn vågar boka ändå. Även om den så skulle stå i Västerviks hamn!

  • Anonym

    OM GB måste betala tillbaka alla biljetter blir det KK säger en leende pigge i 33 grades värme

  • Anonym

    Pireus ligger ju inte på någon fjärran kontinent på andra sidan jordklotet. Det vimlar av svenskar i Aten-området. För h-e – skicka en skrivkunnig person till varvet i Pireus. Låt oss se några dagsfärska bilder på Gotlandsskorven. Kanske en lite gammaldags hederlig nyhetstext: Är färjan färdigrenoverad, är det/har det varit strejk i hamnen/varvet. En t/r flybiljett till Aten kostar en struntsumma. Varför skickar inte Gotlandstidningarna eller Västerviks-Tidningen en ”hungrig” reporter? Eller – alra helst – kan inte Sjöfartstidningen rapportera på plats från Pireus? Det här är en riktigt fin surdeg – som gjord att reda ut nu när nyhetstorkan sätter in.

  • Mr X

    Pireus o Grekland i synnerhet är så korrumperat , för oss tog det fyra månader och när dom kom gick det på en dag att klassa , pengar i rätt ficka så går det fort …

  • Anonym

    Hon ligger inte vid ett varv utan akterförtöjd vid en vanlig kaj i närheten av Piraeus containerhamn och med inhyrda entreprenörer som utför arbetat, alltså som man ofta gör i Grekland. Man har kunnat genomföra mycket fina ombyggnader på det sättet tidigare, titta på t ex ANEK´s Elyros men då krävs det ju att det är ett seriöst rederi med erfarenhet av ett sådant projekt som genomför det.

  • Mats Isaksson

    Klassning kräver inga insatser från andra än klassningssällskap och besättning. Klassinspektör strejkar inte. Stabilitetsprov går definitivt att arrangera med lastbilar och trailers utifrån, om man har möjlighet till tillfredsställande vägning. Provet kan arrangeras av konsult, även svensk sådan.
    Problemet är något annat.

    • Anonym

      Naturligtvis är det så.
      Sanningen är nog att pengarna är slut och då passar det bra med en strejk som anledning till kk. Mycket lättare att skylla på någon annan långt borta när fordringsägare bultar på dörren!

  • Anonym

    Lite likt filmen Göta kanal ”det är mest tröjor och dekaler”

    • mynonA

      Hahahaha…. Jag skrattar mig harmynt

  • Tommy

    Ända raka vore väl att bogsera vraket till Alang, Pigge & co borde skämmas.

  • Anonym

    Nån som lyckas se båten via shipfinder i Pireus?

  • ja de e jade

    Eftersom AIS inte är igång skall du nog inte ha några förhoppningar –

  • Fasth

    Ingen skuta… Ingen trafik 2014… Tiotusentals grundlurade konsumenter genom interne-bedraegeri. Ingen dras till ansvar, medan Gotlands rykte och tiotusentals individer har drabbats markant.

    Men sa haer laet Pigge Werkelin oktober 2013:
    ”Nu är vi klara i Grekland efter väl genomarbetade förhandlingar, Det finns nu en Bra Båt som tar 1000 pax och 250 bilar!
    Nu skall vi bara ha papper på att hamnar finns och funkar plus några besiktningar skall genomföras på båten. Samt att näringen verkligen står bakom detta. Det blir spännande 14 dagar”
    Löser sig allt så är vi igång nästa månad. Så här nära har vi aldrig varit det är jag 100% säker på

    http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=8894380

    Fragor:

    1. Aer inte detta att betraktas som falsk/vilseledande marknadsfoering?

    2. Varfoer aer sa besynnerligt tyst om dessa brott ifra bade riksmedia och de beroerda tillsynsmyndigheterna, naer robust fakta och bevisning tycks vara foer handen?

    Vem/vilka vill granska denna haerva? Vem vill granska det s.k. rederiets balansraekning? Vem vill granska Pigge Werkelins blinda framfart pa Gotland (en oe som blivit korruptionens hoegborg)?

    Vad saeger Konsumentverket? Vad saeger Sjofartsverket? vad saeger Skatteverket? vad saeger Janne Josefsson/UG?

    Varning> Pigge Werkelin kommer att dra igang en laaaang, seg process foer att trotta ut de drabbade/klagande. Men ju flera de aer de drabbade som stemmer honom/bolaget desto storre chanser har man foaer en uppraettelse. Att bolaget begatt ett grovt fel aer ostridigt.

    Slutsats: lita aldrig pa S. P. Werkelin & Co.!

    De brott som begatts aer ju uppenbara. Foertroendekapitalet foer naeringsidkaren Pigge Werkelin: noll.

    • J Carlsson

      Det spelar ingen roll vilken process Pigge drar igång. De drabbade står under Konsumentverkets beskydd och då blir det just Konsumentverket han får slåss emot. Jag hoppas verkligen att alla får vad de har rätt till och att det därmed blir slut på denna oseriösa ”entreprenör”. Tycker det får vara nog nu

    • J Carlsson

      Vidare så är Pigges initialer Stig L G Werkelin, bara för att vara korrekt ; )

  • Trött gute

    Hela detta projekt och pigges brist kompetens i rederibranchen är pinsam och att inte bryr sig om Konsumentombudsmannen och lagar och regler är inget nytt. Han ljuger om allt och sina svartbyggen runt om på ön snyftar han om i lokala media. Alla som irriterar sig på detta båt fiasko bör maila/ kontakta uppdraggranskning snarast!!! Endast seriösa bolag ska få bedriva färjetrafik!

  • Alexander Lucas

    Det är väl dags at polisanmäla GB.

  • L-Å P-son

    Man kan ju börja med att anmäla namnet, någon som är duktig på sånt? Namnet ”Gotlandsbåten” är sedan alla tider förknippat med den statsunderstödda trafiken, som just nu bedrivs av Destination Gotland. Det är ofattbart att de kunde registrera namnet som ”sitt”. Genom sitt handlande har de misskrediterat all trafik till och från ön. Någon som känner sig hugad?? Här är svaret jag fick från Bolagsverket då jag ifrågasatte deras beslut.
    ”Bolagsverket har godkänt Gotlandsbåten AB då vi inte har sett något hinder för förväxlingsrisk
    Om ni anser att Bolagsverket har gjort ett felaktigt firmabeslut så finns det möjlighet till att överklaga beslutet. Det ska skickas till Bolagsverket, 851 81 Sundsvall men skrivelsen ska vara ställd till Förvaltningsrätten i Härnösand”

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.