G6 utmanar Maersk och CMA-CGM/MSC

Sex ledande containerrederier har gått samman och skapat ett stort fartygsnätverk för trafik mellan Europa och Fjärran Östern. Rederierna APL, Hyundai Merchant Marine, MOL, Hapag-Lloyd AG, NYK och OOCL ingår i The G6 Alliance. Man kommer att sätta in 90 fartyg på nio linjer, totalt berör satsningen mer än 40 hamnar, däribland Göteborgs hamn. Sju av slingorna sätts in mellan Europa och Asien medan de övriga två sätts in mellan medelhavsområdet och Asien.Det nya samarbetet är ett svar på schackdragen från de ledande containeroperatörerna. Nyligen meddelande världens näst största och världens tredje största linjerrederier, schweiziska MSC och franska CMA-CGM, att de skrivit ett samarbetsavtal för flera trader, däribland Asien–Nordeuropa, Asien–Sydafrika och alla sydamerikanska marknader. Avsikten är att samköra på rutterna, dels genom att man sätter in de fartyg ur respektive flotta som passar bäst på respektive linje och dels ha tillgång till containerslots i varandras fartyg. Tidigare har världens största containerrederi Maersk Line lanserat Daily Maersk, vilket bolaget menar är en ny standard för transporter av containrar mellan Fjärran Östern och Europa. Sedan den 24 oktober är det möjligt att transportera containrar på daglig basis, varje dag seglar över 70 containerfartyg från Maersk Line mellan Fjärran Östern och Europa. Det innebär att kunderna inte behöver något fysiskt lager, då produktionen kan levereras på en daglig basis till en Maerskterminal. Med den nya tidtabellen inför Maersk Line också en en leveransgaranti, vilket innebär att kunden får en ersättning om containern är försenad. Sedan tidigare har också Maersk beställt 20 Triple E-fartyg för leverans 2013–2105. Triple E-klassen har kapacitet för 18.000 TEU och Maersk hoppas att dessa ska öka rederiets marknadsandelar ytterligare på de viktiga traderna.

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.