Förtydligande om Frederiets nybyggen

Häromdagen skrev Sjöfartstidningen att det stockholmsbaserade rederiet Frederiets två nybyggda (ett har levererats) tankfartyg för bitumentransporter har utrustats med ballastvattenreningssystem från Alfa Laval. Fartygen som har en ballastvattenkapacitet på mindre än 5.000 kubikmeter har reningsutrustningen placerad i ett eget ballast water treatment-rum på maindeck, och inget annat. Rummet är trycksatt med fläkt och luftsluss.Beställningen av fartygen gjordes tillsammans med Nynas AB som har fartygen på långa bareboatcharters. Nybyggena med namnen Ardea och Mergus (levereras under sommaren) har en lastkapacitet på 4.300 kubikmeter. De Cypernflaggade fartygen har en längd på 100 meter och bredd på 16 meter och ett djupgående på 6 meter. De är byggda till isklass 1A. Ett maskineri på 4.000 kW ger en servicefart på 14 knop. Fartygen är byggda vid det kinesiska varvet Wuhan Nanhua Huanggang Jiangbei Shipyard.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.