Fartygsprototypen Stena Airmax döpt

Den 15 meter långa fartygsprototypen Stena Airmax döptes i dag på Stenpiren i Göteborg. Gudmor var Anneli Hulthén, kommunstyrelsens ordförande. Prototypen ingår i ett projekt där en ”luftkudde” på undersidan av skrovet testas för att minska friktionen mot vattnet och därmed även bränsleförbrukning och utsläpp på framtidens stora tankfartyg. Stena kommer att investera upp emot 50 miljoner kronor i projektet. Mycket goda resultat har enligt Stena hittills framkommit vid tester med mindre ordinarie fartygsmodeller varför man nu vågar gå vidare till denna storskaliga modell med en egenvikt av hela 25 ton. Nu skall motsvarande prover genomföras med Stena Airmax. ”Resultaten vid de provningar som genomförts ser mycket lovande ut. Beroende på typ av fartyg och fart räknar vi med en energibesparing på 20–30 procent. Nu ska detta verifieras genom tester med den nybyggda prototypen Stena Airmax”, säger Ulf G Ryder, VD Stena Bulk. Utvecklingsprojektet och byggandet av modellen P-MAXair har skett i samarbete med Chalmers och SSPA i Göteborg.


Vill du läsa mer? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.