Färjerederiet ska bygga fler fartyg och har gått ut med en anbudsförfrågan på en färja av motsvarande storlek som Saturnus.
Redan prenumerant? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.
Kommentarer
Svante Hellberg
Vet man var de är tänkta att sysselsättas?
Anonymous
Skulle inte förvåna mig om Hönöleden är en kandidat…
Sive Nilsson
Fleetmanagement råder, men Hönö kan vara en bra gissning
Tor-Anders Arby
Förhoppningsvis ; Svanesundsleden !
Christian Arby
Hönö eller Svanesundsleden går lika bra för mig 🙂
Andreas
Märkligt att man inte börjar utveckla hybridteknik likt Norge gör på sina statliga färjor?
Anonymous
Det är Färjerederiet vi pratar om. Med andra ord ett statligt bolag.
De försökte dock en gång. Då med Elektra, men eftersom de inte köpte ett komplett fungerande system utan ville ”spara pengar” så köpte de ett hopkok av komponenter och försökte bygga det hela i egen regi.
Hur det gick?
Hehe, Elektra fick efter en tid allt utrivet och sedan satte de in sitt konventionella system!
Chiefen
Option på flera syster fartyg ingår alltid vid varvs affärer eller?
Anonymous
Inte om man bara vill ha/behöver/har råd med en!
Anonymous
Vad blir det för maskiner och bränsle? Tänk på framtida miljö!
Anonymous
Smart att bygga färjor först och landarrangemang efter….
Anonymous
Faktum är att den tredje största leden, Vaxholmsleden, har stora problem i rusningstid. Framförallt under sommarhalvåret. Samt att där är tonnaget slutkört. Det är också den leden med flest gående och för dessa är det mycket undermåligt. Det var bra när Waxholmen körde på leden, men flytten till Ekerö var en stor besvikelse för de gående.
Gissningsvis, behövs det en planetfärja av Pluto’s storlek som huvudfärja till Vaxholsmleden.
Anonymous
Färjerederiets experiment med Elektra tror jag vore en mycket intressant historia att få läsa om. Kanske något för journalisterna på SST att sätta tänderna i?
Anonymous
Journalisterna kan sätta tänderna i vad som helst Färjerederiet gjort eller ska göra!!!! Allt är som en dokusåpa!!!! Smaskens….
Anonymous
Frågan är ur mkt längre transportstyrelsen kan tillåta de urgamla samrådshandlingar som gäller bemanningskraven för färjerederiets fartyg, ( 2 man på en färja som tar nästan 300 passagerare, tala om konkurrens fördelar och brist på säkerhet som detta medför om olyckan skulle vara framme, det har gått bra hittills men som allt annat är det en tidsfråga. Låg utbildning, hemmagjorda kurser, och absolut minimibemanning som avser transport av tom färja är något som kännetecknar färjerederiets syn på säkerhet.
Artikeln är stängd för fler kommentarer