Timmerman Fredrik Israelsson spolar golvbrunnar, handfat och toaletter och fyller på med biologisk nedbrytningsvätska. Vatten måste rinna i färskvattenkranarna för att förhindra stillastående vatten och därmed tillväxt av legionellabakterier.

Fotograf: Tobias Magnusson

Kategori: Passagerarsjöfart

En annorlunda vardag

Silja Symphony ligger still på grund av coronapandemin. Men det är ingen brist på arbete ombord – vanligt underhåll varvas med mer annorlunda jobb, exempelvis att spola i alla toaletter.

Det är en annorlunda vardag för besättningen ombord på Tallink Siljas kryssningsfärja Silja Symphony. I normala fall när fartyget är i drift mellan Helsingfors och Stockholm är det fullt med tusentals passagerare. Nu är korridorerna, restaurangerna och barerna tomma och ödsliga.

– Det är en väldigt konstig känsla. Man är så van vid att det är liv och rörelse här överallt. Nu kan man gå runt i fartyget utan att träffa någon alls på flera timmar, säger Tobias Magnusson, befälhavare.

Bara 17 ombord

Normalt är de en besättning på 250 personer. Nu är de 17. Men bara för att färjan ligger stilla i Värtahamnen i Stockholm är det inte brist på arbete för besättningen som består av sex man på däck, sex i maskin, fyra i intendenturen och så befälhavaren. De normala arbetstiderna är mellan 07.00 och 19.00. Tre personer jobbar natt; en andremaskinist, en andrestyrman och en brandronderande matros.

– Vi försöker driva fartyget så normalt som möjligt. Underhållet ska skötas enligt de normala rutinerna. Det är rostknackning, vaskning och målning. De som jobbar i intendenturen har ett jättejobb att göra med att hålla rent. För det har vi bara en kökschef, en kock, en hotellchef och en intendent som får sköta matlagning, städning, disk och plockande, säger Tobias Magnusson.

Går på spolrunda i hytterna

Men ombord finns fler utmaningar, bland annat att hålla igång alla tvättställ, duschar, golvbrunnar och toaletter i de närmare 1.000 tomma passagerarhytterna.

– Vi går runt och spolar i kranarna för att det inte ska bli legionella i färskvattenssystemet. Det gör vi enligt en speciell runda som tar ett par timmar per dag. Sedan måste det ner vatten i alla golvbrunnar så att de inte torkar ut och så spolar vi i vakuumtoaletterna så att det inte står still där och blir geggigt.

Uppdraget att gå runt i hytterna faller mestadels på den som är timmerman, men även kapten Tobias Magnusson hjälper till.

– Vi försöker dela på arbetsuppgifterna, säger han.

Beredskap på 24 timmar

Nere i maskinrummet är det tyst eftersom fartyget försörjs med landström. Trots det behöver både huvudmaskiner och hjälpmaskiner köras periodvis för att de inte ska ta skada och för att fartyget ska kunna gå tillbaka till normal drift inom 24 timmar.

– Vi rör även på rodren och kör med bogpropellrarna då och då. Det gäller att motionera allt så att inget beckar ihop, säger Tobias Magnusson.

Även om besättningen ständigt har uppgifter att koncentrera sig på så är längtan stor efter att få komma tillbaka i trafik igen den dag då krisen är över.

– Hoppas verkligen att detta får ett slut snart. Vi alla är sjömän och vi är inte här för att jobba vid en kaj. Vi vill ut och segla på havet. We will cruise again, säger Tobias Magnusson.