Dyrt för sjöfarten om Suezkanalen stängs

Analysföretaget Alphaliner har räknat på konsekvenserna för sjöfartsindustrin om Suezkanalen skulle stängas, även om detta i dagsläget inte är det troligaste alternativet, och det står klart att det är fråga om oerhörda kostnader. Åtminstone 56 containerlinjer skulle påverkas, majoriteten av dessa går på veckotrafik. 46 av linjerna går mellan Europa och Fjärran östern. 7–8 containerfartyg trafikerar kanalen dagligen, i vardera riktning. Det mest uppenbara alternativet till Suezkanalen är att lägga om rutterna till Godahoppsudden, men det är både dyrt och tar längre tid. Rutten Singapore–Rotterdam är 8.300 sjömil om man seglar via Suezkanalen, om fartyget däremot rundar Godahoppsudden är sträckan 11.800 sjömil. Seglingstiden blir sju dagar längre och bränslekostnaderna högre. För att upprätthålla rederiernas veckotrafik mellan Europa och Fjärran östern skulle det behöva sättas in 100 nya containerfartyg i trafik, vilket innebär högre bemannings- och bränslekostnader, lägg till kostnader för försäkringar och annat. Dessa fartyg skulle behöva komma upp i en kapacitet om minst 500.000 TEU.Totalt sett skulle alla kostnadsökningar få stora konsekvenser för världshandeln och i slutändan konsumenten.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.