Det är en serie kallad NewMax med två specialbyggda hybridfartyg för Stena Lines trafik mellan Belfast på Nordirland och engelska Heysham som nu nått nya milstolpar.
Under onsdagen den 19 november tog Stena Line leverans av Stena Connecta från det kinesiska varvet CMI Jinling Weihai, ett fartyg som nu ska påbörja resan mot Europa och som förväntas gå in i reguljär trafik från januari 2026.

Dop i Belfast
Det första fartyget i serien, Stena Futura, sattes i trafik på linjen den 22 september. Under den 20 november genomförde Stena Line en namngivningsceremoni av fartyget i Belfast inför över 200 inbjudna gäster. Gudmor till fartyget blev Madeleine Olsson Eriksson, Stenagrundaren Sten A Olssons äldsta barn och tillika syster till Dan Sten Olsson som också var på plats under ceremonin.
Bland gästerna fanns även Deputy Lieutenant of the Borough of Belfast, Dr Philip McGarry, Nordirlands försteminister Michelle O’Neill, vice försteminister Emma Little-Pengelly, samt Dr Theresa Donaldson, ordförande för Belfast Harbour Commissioners.
Ett stolt ögonblick
Ceremonin markerade också en viktig milstolpe för företaget då Stena Line firar 30 år i Belfast.
– Namngivningen av Stena Futura är ett stolt ögonblick för Stena Line och Belfast Harbour. Detta fartyg, tillsammans med systerfartyget Stena Connecta, representerar en investering på över 100 miljoner pund i vårt nätverk på Irländska sjön och visar tydligt vårt fortsatta åtagande att möta den växande efterfrågan på frakt samtidigt som vi leder vägen inom hållbar sjöfart, sa Stena Lines vd Niclas Mårtensson under sitt invigningstal.
Sätter pris på långsiktigheten
Vice försteminister Emma Little-Pengelly prisade Stena Lines långa relation med regionen i sitt tal.
– Denna investering på över 100 miljoner pund är ett bevis på Stenas tro på vår potential och förtroende för vår region. Det är ett stolt ögonblick för vår maritima sektor och för Nordirland. Jag tackar Stena Line för deras fortsatta engagemang och önskar Stena Futura och systerfartyget Stena Connecta säkra och framgångsrika resor framöver, sa hon.
Även Belfast hamns vd Joe O’Neil värdesatte Stena Lines engagemang i regionen.
– Det nya fartyget visar redan goda resultat på Belfast–Heysham och vi ser stor potential för ytterligare tillväxt i fraktvolymer när Stena Connecta tas i drift nästa år. Vi ser fram emot att stärka våra band med Stena Line, fördjupa vårt samarbete och ytterligare förbättra den infrastruktur som driver långsiktig ekonomisk tillväxt för regionen, säger han.
Stor kapacitetsökning
När Stena Futura och systerfartyget Stena Connecta är i drift kommer de att öka fraktkapaciteten på linjen med 40 procent jämfört med tidigare tonnage. Fartygen utrustas med dual-fuel metanol-maskineri, samt en batteriinstallation på 9 MWh. Stena Connecta har dessutom två 28 meter höga rotorsegel från Norsepower.
Mer om fartygen kommer i Sjöfartstidningens decembernummer med utgivning den 19 december 2025.
FAKTA: Stena Connecta & Stena Futura
Längd: 147 meter.
Bredd: 26.3 meter.
Byggt: 2023–2025, på CMI Shipyard i Weihai, Kina
Passagerakapacitet: 12.
Besättning: 26.
Frihöjd: 5.3 meter.
Fraktkapacitet, längdmeter: 2.848
Trafikerar sträckan Belfast – Heysham med ca 12 turer per vecka.