Det nya konceptet bygger på driftsdata från Sleipner-fartygen Future Way och Way Forward. Konceptet innebär att lastning och lossning sker via akterrampen till huvuddäck som är i full fartygsbredd då maskinrummet har förlagts till fören.
Ett framtidssäkrat koncept
Framdrivningen sker med en dual-fuel elektrisk drivlina (LNG/LBG/MGO/Biodiesel) och Azipods, ett växellöst 360 grader styrbart framdrivningssystem som ger en god manövrerbarhet samt snabbar upp och underlättar anlöp i trånga hamnar.
Enligt ett pressmeddelande är konceptet framtidssäkrat med förberedelser för vingsegel, landström och alternativa bränslekällor, såsom batterier och bränsleceller, som ytterligare kan minska energiförbrukning och emissioner.
– Roro-segmentet inom short-sea shipping spelar en nyckelroll i övergången till mer hållbara transporter, inte minst genom överföring av gods från land- till sjötransporter. Samtidigt står branschen inför en generationsväxling där nytt tonnage behövs för att möta både behov av kapacitet och krav på ökande energieffektivitet och minskade emissioner. Tillsammans med Knud E. Hansen har vi utvecklat ett koncept som balanserar kapacitet, driftseffektivitet och miljöprestanda, säger Urban Lishajko, Head of Ship Design på Wallenius Marine i pressmeddelandet.
Mot hållbar sjöfart
Med det nya konceptet Sleipner RoRo stärker Wallenius Marine och Knud E. Hansen sin roll som drivande aktörer i utvecklingen av en på riktigt hållbar sjöfart.
– Med våra gemensamma erfarenheter och kunskap från drift, nybyggnad och design av olika roro-fartygskoncept kan vi dra nytta av lösningar som fungerat väl för andra fartyg och utveckla något nytt. Vår styrka ligger i att hitta den bästa kombinationen av design och teknologi för varje fartygs specifika uppdrag, med målet att ständigt minska utsläpp och annan miljöpåverkan, säger Urban Lishajko.