Costa Smeralda vid Meyer Turku-varvet i Åbo.
Meyer Turku

Costa Smeralda levererades i Åbo

Meyer Turku i Åbo överlät den 5 december det LNG-drivna kryssningsfartyget Costa Smeralda till Carnival-ägda Costa Cruises.

Relaterade artiklar

Den LNG-drivna Costa Smeralda lämnade natten mellan fredag och lördag Meyer Turku i Åbo med destination Barcelona. Ett par dagar innan hade Gasum levererat LNG till fartyget med bunkerfartyget Coralius. Samma bunkerfartyg hade redan tidigare besökt varvet en gång för att bunkra Costa Smeralda inför provturen.

LNG till havs och i hamn

Costa Smeralda använder LNG som bränsle både till sjöss och i hamn. Nybygget är på 180.000 brutto och har drygt 2.600 hytter. 

– Costa Smeralda boostar ytterligare användningen av LNG i kryssningsfartyg, en teknik som vi var de första att tro på och som stakat ut en ny kurs för kryssningsbranschen. Costa Group har investerat i fem nya LNG-drivna kryssningsfartyg som en del av vår ledande position inom hållbar turism. Det är en innovation inom kryssnings- och hela sjöfartsindustrin som klart reducerar vår miljöpåverkan utan att kompromissa med de säkerhetsaspekter som vi prioriterar, säger Neil Palomba, vd för Costa Cruises i ett pressmeddelande.

Systerfartyg 2021

I Costa Group ingår Costa Cruises, Aida Cruises och Costa Asia. Meyer Turku har även ett systerfartyg till Costa Smeralda i order, Costa Toscana, som levereras 2021.

Carnival Corporation uppger att världens första kryssningsfartyg med LNG-drift både till havs och i hamn är AidaNova, som levererades av Meyer Werft i Papenburg i december 2018. Vidare uppges att olika brands inom Carnival Corporation har sammanlagt nio LNG-drivna kryssningsfartyg i order efter leveransen av Costa Smeralda.