Concordia tar en av sex Stena-beställda suezmaxare

Stena Bulk bekräftar nu att den serie suezmaxtankers, som utvecklats inom Stena-sfären och som man beställt vid Samsung, uppgår till sex fartyg, samtliga för leverans före utgången av 2012. De två första, Stena Superior och Stena Suede, levereras 2011. Av de därpå kommande fyra ägs ett, Stena Supreme, av Concordia Maritime som därmed överger rollen som renodlat produkttankrederi och tar steget in i råoljetransporter och suezmaxsegmentet. – Vi ser en potential genom exponeringen i marknaden för råoljetransporter, säger Hans Norén, vd för Concordia Maritime i ett uttalande. Enligt Norén har suezmaxstorleken en större flexibilitet än VLCC när transportmönstret för råolja förändras.Fartygen skall sättas in i Stena Sonangol-poolen, som också tillförs ytterligare fem nybyggda fartyg beställda av Sonangol hos DSME i Sydkorea för leveranser 2011–2013. För Concordia uppgår investeringen till strax under en halv miljard kronor, varav huvuddelen betalas vid leverans under andra kvartalet 2012. Concordia har dock en stark kassa. – Även efter denna investering har vi kapacitet kvar, säger Concordias ekonomidirektör Göran Hermansson.I väntan på nybyggen har två suezmaxtankers chartrats in till poolen av Stena Bulk. Det är nybygget Yasa Scorpion som levereras från varv i maj i år och där Concordia Maritime tar hälften av chartern, som är på ett år, och Hrvatska som tas på två år.


Vill du läsa mer? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.