Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Passagerarsjöfart | Skeppsbyggnad

Celebrity beställer i Frankrike

Två nya kryssningsfartyg för premiumsegmentet beställs av Celebrity Cruises från STX France.

Celebrity Cruises, som är ett brand inom den stora kryssningskoncernen Royal Caribbean Cruises Ltd, har tecknat intentionsavtal, letter of intent, om beställning av två kryssningsfartyg från STX France av en ny typ som kallas Project Edge. Fartygen kan ta 2.900 passagerare och får ett brutto om 117.000. Det första fartygen beräknas levereras hösten 2018 och det andra i början av 2020. Innan slutgiltigt kontrakt tecknas ska ännu sedvanliga detaljer som finansiering falla på plats.

Premiumsegmentet

Trots att fartygen blir ca 300 meter långa och 37,5 meter breda är tanken med projektet att fartygen ska erbjuda destinationer som är typiska för mindre kryssningsfartyg men ändå kunna erbjuda ett stort fartygs bekvämligheter.

– Att tillföra två project Edge-fartyg till vår flotta är i enlighet med vår långsiktiga strategi med moderat kapacitetstillväxt och fortsätter den positiva drivkraft som vårt brand Celebrity har uppnått inom premiumsegmentet i kryssningsindustrin, säger Richard D. Fain, styrelseorförande och CEO för Royal Caribbean Cruises Ltd.

Senast i Tyskland

Den senaste serien av kryssningsfartyg för Celebrity Cruises, Solstice-klassen, byggdes av Meyer Werft i Papenburg. Däremot byggdes den föregående Millenium-klassen i Frankrike. STX France bygger för närvarande också två fartyg av Oasis-klass för Royal Caribbean Cruises brand på volymmarknaden, Royal Caribbean International.

Kommentarer

  • Anonymous

    Det är sådana byggen som svensk varvsindustri skall arbeta med istället för att skrapa rost och bottenmåla gamla lastfartyg i hård konkurans med diverse utvecklingsländer. Jag tänker på Götaverken. Hade man nishat mot premium marknaden då kanske sverige haft en varvsindustri värd namnnet.

    • Kryss

      Carnival byggde ju pa Kockums och ville bestalla fler men fick besked om att varvet skulle laggas ner. Domgick da till Finland och bestallde dar istallet. Resten vet vi hur det gick.

  • Anonymous

    Svensk varvsindustri – nybyggnation, svensk varvsindustri – kryssningsfartyg??!! Tror jag missat något här.

  • Anonymous

    gillar era kommentarer! helt rätt att vi skulle nishat våra varv?

  • Anonymous

    så går med verksamhet som uppbär stöd från samhället!

    • Kryss

      Ja da lar det ga at samma hall med med hela RUT industrin.
      Men inte gor det mej nagot. Plocka ur diskmaskinen klarar jag sjalv.

    • Latte

      Oj. Med den installningen kan vi lagga ner byggnadsindustrin, lantbruken, hushallsnara tjanster och sakert flera branscher till. Vet inte riktigt vad som blir kvar…

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.