Det Mumbaibaserade operatörsbolaget JalVimana har beställt elva P12-färjor från det svenska marinteknikföretaget Candela.
– Det här är ett banbrytande projekt som frigör hela potentialen i Mumbais vattenvägar för effektiv pendling. Genom att investera i bärplansteknik tar staden ett jättekliv förbi föråldrade vattenburna transportsystem, säger Candelas vd Gustav Hasselskog i ett pressmeddelande.
Mumbai är en av världens snabbast växande städer. Delstaten Maharashtras regering har lagt fram en djärv vision för att revolutionera transporterna i megastaden genom att vända blicken mot havet. Med över 23 miljoner invånare och hårt belastade vägar har ministrar i delstaten nyligen tillkännagivit att tusentals elektriska färjor ska förvandla stadens vattenvägar till höghastighetsleder för ren och effektiv transport.
Elva beställda – och planer på fler
Nu har det svenska företaget Candela valts ut för att leda denna vision. Under ett besök i Stockholm, där även Indiens handelsminister deltog, tillkännagav Gustav Hasselskog och JalVimanas vd Niraj Thakur att JalVimana har köpt och kommer att driva en första flotta med elva P12-fartyg, med planer på att expandera betydligt.
Candela P12 använder datorstyrda undervattensvingar för att lyfta skrovet över vattenytan, vilket enligt pressmeddelandet drastiskt minskar energiförbrukningen, eliminerar svallvågor och slag, samt gör att färjan går tyst, säkert och till en bråkdel av driftskostnaden jämfört med konventionella dieselfartyg.
”Jättekliv för Mumbai”
Affären representerar den största enskilda elektriska fartygsflottan i världen hittills och uppges spela en nyckelroll i att etablera Mumbai som en global ledare inom hållbar urban vattentransport. Mumbai är en ständigt expanderande stad, som delvis är uppbyggd kring en stor bukt. De första Candela P12-färjorna ska trafikera två av stadens mest trafikerade vattenleder: mellan Gateway of India och Alibaug (en resa som normalt tar 2–3 timmar med bil) samt mellan Gateway of India och Elephanta Island. En annan linje planeras av JalVimana för att koppla samman den nya flygplatsen med centrala Mumbai, där restiden väntas minska från 1 timme och 30 minuter till mindre än 30 minuter.
– Vi tror att Candelas nästa generations P12 kommer att bli ett jättekliv för Mumbai och för våra nationella mål om en hållbar framtid för vår vidsträckta indiska kustlinje och våra inre vattenvägar, säger JalVimanas vd Niraj Thakur i pressmeddelandet.
– Candela finns till för att påskynda omställningen till ren och effektiv vattenburen transport. Vi är hedrade att få stödja Maharashtras djärva vision och glada att JalVimana har valt P12 för att leda omställningen. Med P12 kommer vi att visa att våra foilande eldrivna färjor kan lägga till ett avgörande nytt lager av mobilitet i Mumbai, säger Gustav Hasselskog.