Blockaden i Göteborgs hamn mot det Maersk Line-chartrade containerfartyget Alva Rickmers är nu hävd. Sent på onsdagskvällen skrev ägarna på ett nytt ITF-avtal.
– Ja, till slut gick ägarna med på att ge befälhavaren behörighet att i deras namn skriva på ett nytt avtal som täcker hela besättningen. Sen fick vi kopia på det och då hävdes blockaden. Så vid 22-tiden på onsdagen kunde lossningen och lastningen äntligen påbörjas, säger Göran Larsson, assisterande ITF-koordinator och internationell sekreterare vid Transportarbetarförbundet.
Bekvämlighetsflaggat
Blockaden mot Alva Rickmers inleddes vid 15-tiden på tisdagen efter att fartyget anlänt till Göteborgs Hamn tidigt på morgonen samma dag. Eftersom Alva Rickmers är bekvämlighetsflaggat och inte kunde uppvisa något ITF-avtal för sin besättning var Transportarbetarförbundet till slut tvungna att försätta fartyget i blockad.
Sedan dess har förhandlingar pågått med managementbolaget i Singapore och till slut gav alltså ägarna med sig.
– Avtalet som man nu har skrivit på är ett ITF-standardavtal, vilket är ett kollektivavtal som reglerar allt från löner till arbetstider och semestrar. Dessutom skrevs det nya anställningsavtal som följer det nya ITF-avtalet.
Undviker blockad
Enligt Göran Nilsson försöker man in i det sista undvika att försätta fartyg i blockad vid sådana här situationer.
– Det blir alltid så mycket störningar vid en blockad, men ibland går det tyvärr inte att undvika. Om man nu inte har ett godkänt ITF-avtal, vilket ju de allra flesta faktiskt har, så brukar man nästan alltid skriva på det på vår begäran. Så att det går så här långt är väldigt ovanligt.
Har lämnat Göteborg
Enligt uppgifter från Göteborgs Hamn har Alva Rickmers nu lämnat Göteborg.
– Ja, de satte nog igång direkt med lossa och lasta henne när vi hävt blockaden. Jag tror dessutom att hamnen hade plockat in extrafolk för arbetet igår kväll, säger Göran Larsson, assisterande ITF-koordinator och internationell sekreterare.
Marshallöarna
Alva Rickmers är registrerat på Marshallöarna och ägs av Isle of Man-bolaget Polaris Shipmanagement Co Ltd, som i sin tur kontrolleras av det tyska rederiet Rickmers.
Det är för närvarande inchartrat av Maersk Line och används tillfälligt för att ersätta det senaste Triple-E-fartyget Majestic Maersk som på onsdagen döptes i Köpenhamn.
Alva Rickmers är byggd 2000 och har en dödvikt på 30.703 ton.