Tyska P+S Werften har infört betalningsstopp i ett nytt försök att utreda de ekonomiska förhållandena runt de två varven i Stralsund och Wismar. Förhandlingarna med Scandlines har förblivit resultlösa.Scandlines har två färjor, Berlin och Köpenhamn, under färdigställande för överfarten mellan Gedser och Rostock. Scandlines har investerat massivt i marknadsföring av de nya färjorna, men mycket tyder nu på att de inte kommer att levereras överhuvudtaget. Förutom leveransförsening finns det också tekniska problem med de två färjorna. Uppgifter tyder på att designen har blivit för tung och att färjorna därför får ett för stort djupgående att segla på Gedser, där vattendjupet är begränsat. Förutom Scandlines har DFDS två rorofartyg under byggnad för charter till marinens Ark projekt (transportfartyg). Royal Arctic Linje har två containerfartyg och tre kustfartyg under byggnation vid varvet. Containerfartygen skulle först byggas vid Aker Yards i Wismar som dock valde att stänga varvet innan fartygen började byggas. Även svenska Kustbevakningen har en serie fartyg som byggs vid P+S Werften. Två av fyra har hittills levererats.
Redan prenumerant? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.