Fotograf: Chris Pearsall / Alamy

Kategori: Utbildning | Arbetsmarknad

Befälsfacket kritiserar oavlönat praktikarbete

Många sjöbefälsstudenter utför oavlönat arbete ombord under sin praktiktid, enligt en rapport från Sjöbefälsföreningen. ”Oacceptabelt”, säger fackets vd Lennart Jonsson.

Rapporten bygger på enkätsvar som Sjöbefälsföreningen fått in från sina studerandemedlemmar. Enkäten skickades ut till 525 personer och 110 av dem svarade. Av dessa anger 68 procent att de arbetat oavlönat under sin fartygsförlagda utbildning utöver sin studietid på 40 timmar per vecka. 

”Svårt att säga nej”

– Som sjöbefälsstudent och ny i yrket kan det vara svårt att säga nej om någon ber dig att utföra arbetsuppgifter som ligger utanför studietiden ombord. Det finns en möjlighet för redarna att anställa studenter under praktiken och de får då utföra max 20 timmars arbete per vecka utöver sina 40 studietimmar. Då finns ett kollektivavtal som reglerar lön och andra villkor. Men att många redare väljer att inte anställa studenter och sen ändå utnyttjar dem som gratis arbetskraft är verkligen under all kritik, säger Sjöbefälsföreningens vd Lennart Jonsson i ett pressmeddelande. 

Avtalet han syftar på tecknas mellan arbetsgivarorganisationen Sarf och fackförbundet Seko. Tidigare var det obligatoriskt för rederierna att anställa studenterna på 20 timmar i veckan, utöver studietiden, och alla fick då också lön. 2017 ändrades formuleringen i avtalet från ”skall anställa” till ”kan anställa” vilket innebär att kravet togs bort. Av de som svarat på Sjöbefälsföreningens enkät uppger 20 procent att de fått en anställning i anslutning till sin praktik.

Ersatt ordinarie befattning

Nästan hälften av de svarande uppger att de fått ersätta en ordinarie befattning ombord. En student citeras i rapporten såhär:

”På de flesta båtar förväntas man som elev att göra underhåll på däck på ett sådant sätt att det ersätter den extra matrosen rederiet egentligen skulle ha anställt. Självklart ska man lära sig om underhållet och vara delaktig i det men hur många timmar behöver man för att lära sig köra nålpistol och måla?”

Sjöbefälsföreningen anser att det idag finns ett mönster av oreglerat och oavlönat arbete bland sjöbefälsstudenter. Facket rekommenderar att kravet på obligatorisk anställning för studenter återinförs. Man vill också säkerställa att studenter inte arbetar mer än de tillåtna 20 timmarna per vecka.

Arbetsgivarna delar inte bilden

Arbetsgivarorganisationen SARF delar inte Sjöbefälsföreningens bild av situationen. John Walhstedt säger till Sjöfartstidningen att praktiken enligt dem bedrivs som den ska.

– Den bild som Sjöbefälsföreningen presenterat stämmer inte överens med den bild SARF har. Praktiken är en synnerligen viktig del av kompetensförsörjningen för rederierna och något som rederierna också vinnlägger sig om skall vara en positiv erfarenhet för praktikanterna. Enligt vår mening bedrivs praktiken på ett sätt som är förenligt med såväl lag och kollektivavtal och vi kan inte se något inflöde av förhandlingar, tvister, rådgivning eller något som ger antydningar om det motsatta, säger John Wahlstedt, förhandlingschef på Sjöfartens Arbetsgivareförbund.

”Våra medlemmars jobb”

Manskapsfacket Seko sjöfolk håller med om att studenter inte ska arbeta gratis. Ombudsman Mikael Lindmark säger till tidningen Sjömannen att Sjöbefälsföreningens rapport visar på alltför slimmade besättningar.

– När de tvingar en student att arbeta gratis inom manskapsavdelningarna så är det dessutom jobb som går förlorade för våra medlemmar, säger Mikael Lindmark till Sjömannen.

Däremot håller Seko sjöfolk inte med om lösningen som befälsfacket föreslår, att obligatorisk anställning ska återinföras.

– Vårt tydliga ställningstagande är att studenter ska studera under sin praktik och inget annat. De ska inte utföra manskapsarbete som ett verktyg att öka sin inkomst, säger Mikael Lindmark.

Här kan du läsa hela rapporten Oavlönat arbete för sjöbefälsstudenter – mer regel än undantag?


FAKTA: Sjöbefälsföreningens rapport i siffror

  • 86 procent svarade att de upplevt att arbetsmiljön ombord har varit tillfredställande.
  • 84 procent svarade att de blivit väl bemötta av besättningen.
  • 10 procent av de svarande har någon gång valt att avbryta sin fartygsförlagda utbildning. Skäl som uppges är bemötande av handledare/besättning, trakasserier/mobbning ombord och bristande arbetsmiljö.
  • 68 procent av de svarande uppger att de har arbetat ombord, utöver sin studietid om 40 timmar per vecka, utan lön.
  • 20 procent av studenterna har blivit anställda för fartygsarbete under sin fartygsförlagda utbildning.
  • 9 procent av de svarande uppger att de inte arbetat utöver sin studietid.
  • 40 procent av de som uppgett att de arbetat utöver sin studietid svarade även att de arbetat mer än den tillåtna mängden om 20 timmar per vecka.
  • 16 procent har arbetat mer än 40 timmar per vecka, utöver sin studietid.
  • 46 procent av de svarande uppger att de fått ersätta en annan befattning ombord. Av dessa har 69 procent inte erhållit lön för det arbete de utfört.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.