Det svenska transportsystemet är i behov av extremt omfattande investeringar bara för att bibehålla den nuvarande funktionen. Samtidigt pratar visionärer om höghastighetsbanor för hundratals miljarder kronor. Behoven är uppenbarligen stora, men resurserna är begränsade. I slutänden kommer vi tvingas välja.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.
Kommentarer
Maria Nygren
Håller med om grundanalysen – självklart ska potentialen hos samtliga trafikslag tas i beaktande! Men hundratusenkronorsfrågan är: Vem har makten att flytta godset? Som för övrigt inte är tänkt att fraktas på ev kommande höghastighetsbanor, vilka däremot förmodas göra flyget obsolet på berörda sträckor.
Apropå frågan om överflyttning från ett trafikslag till ett annat. Det är ju inte första gången som frågan om sjöfartens kapacitet att ta hand om mer gods lyfts, så i nästa debattinlägg kan ni kanske konkretisera hur ni tänker att överflyttningen ska gå till, Erik och Erik!
Herr Olsson
Vad blir det för segelfri höjd på nya Götaälvbron i Göteborg ??*??
Artikeln är stängd för fler kommentarer