Icon of the seas.

Fotograf: Royal Caribbean Group

Kategori: Fartygsutrustning

ABB tecknar serviceavtal med stort kryssningsrederi

ABB har tecknat ett 15-årigt serviceavtal med Royal Caribbean Group om underhåll för 33 av rederiets fartyg med Azipod-system.

Royal Caribbean Group är en ledande aktör inom turistnäringen med en global flotta på 67 fartyg. Serviceavtalet som nu tecknats med ABB omfattar 33 befintliga fartyg och inkluderar effektivt förebyggande underhåll och digitala lösningar för att stödja och optimera framdrivningsoperationer, förbättra fartygens säkerhet, maximera flottans tillgänglighet och säkerställa snabba leveranstider för planerad service av Azipod-framdrivning, skriver ABB i ett pressmedelande.

Samarbetat i nästan tre decennier

– Vårt samarbete med Royal Caribbean Group spänner över närmare tre decennier som började med installationen av Azipod framdrivningssystem på vad som på den tiden var ett av världens största kryssningsfartyg, säger Juha Koskela, chef för ABB:s avdelning Marine & Ports.

– Sedan dess har vi samarbetat i ett antal olika banbrytande projekt. Det här serviceavtalet utgör en viktig milstolpe på vår gemensamma resa och lyfter fram den viktiga roll ABB:s lösningar har för att modernisera och upprätthålla prestanda på en av världens mest innovativa kryssningsflottor.

Palle Laursen, vd och chef för den marina delen av Royal Caribbean Group, säger i pressmeddelandet att avtalet är ett exempel på ett gemensamt engagemang för innovation.

”Revolutionerat sjöfarten”

Azipod-systemet har enligt ABB revolutionerat sjöfarten med sina fördelar inom prestanda, effektivitet, hållbarhet och tillförlitlighet. Det växellösa, styrbara framdrivningssystemet, där den eldrivna motorn är placerad i en kapsel på skrovets utsida, kan roteras 360 grader för att öka manövrerbarheten och drifteffektiviteten samtidigt som bränsleförbrukningen minskas med upp till 20 procent jämfört med traditionella framdrivningssystem med remdrift. Sedan den första installationen på ett kryssningsfartyg för över 25 år sedan har tekniken enligt ABB resulterat i en besparing på över en miljon ton bränsle enbart i kryssningssegmentet.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.