Kockums ubåtsverksamhet blir kvar i Malmö. ”Efter diskussioner mellan Kockums, ägaren ThyssenKrupp och kunden Försvarets materielverk har beslut tagits om att ubåtsverksamheten blir kvar i Malmö. Både konstruktionsförmågan och Stirlingproduktionen kommer alltså, med tanke på de omfattande planerna för ubåtsverksamheten, att stanna i Malmö för att behålla och utveckla den strategiska kompetensen”, skriver företaget i ett pressmeddelande.I går meddelade försvarsminister Sten Tolgfors (m) i en debattartikel i Svenska Dagbladet att regeringen tänker köpa två nya ubåtar samt rusta upp ytterligare två, satsningen ska presenteras i kommande vårbudget. De nya ubåtarna väntas tillföras Försvarsmakten 2018–2019 och de ersätter två ubåtar av Södermanlandsklass. Dessutom ska två ubåtar av Gotlandsklass halvtidsmodifieras för bevarad operativ effekt.”Detta handlar om en investering i mångmiljardklassen. Genom denna betydande materiella förnyelse av ubåtsvapnet säkras att den svenska ubåtsflottan också fortsättningsvis kommer att hålla högsta internationella klass. Det säkrar dessutom unik teknisk kompetens i Sverige, och understryker det nya Östersjö- och närområdesperspektivet i försvarspolitiken”, skriver Sten Tolgfors.”Med stor sannolikhet kommer det nya ubåtssystem som Sverige nu anskaffar att möta stort intresse från andra länder, med möjliga exportaffärer som följd”, skriver också försvarsministern.I slutet på februari skrev Kockums AB under ett miljardkontrakt med Försvarets materielverk (FMV) om en övergripande konstruktionsfas av nästa generationens ubåtar, NGU.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.