Finska Kontio avgick till Bottenviken den 29 december som säsongens första isbrytare och på torsdagen meddelade Sjöfartsverket att Ale har inlett årets isbrytningsexpedition.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.
Kommentarer
Anonymous
Frej arbetar väl i/för Sverige??
Pär-Henrik Sjöström
Finska Trafikverket ger följande information: ”För assistans av trafiken anlitas utöver Arctias konventionella isbrytare också Alfons Håkans Zeus, den svenska isbrytaren Frej och Arctias två kombiisbrytare.”
Vidare informerade Trafikverket i december 2011 att man undertecknat ett isbrytningsavtal med Sjöfartsverket i Sverige. ”Därigenom kan den svenska isbrytaren Frej användas för isbrytningsuppdrag i Finland. Avtalet innebär att Frej tryggar tillgången på isbrytartjänster i Bottniska viken under de fem följande vintrarna.”
Johan Hullberg
Jag skulle gärna vilja jobba på en isbrytare , som pensionär har jag tid .
Anonymous
Oden ser ut att ligga i Helsingborg
Lasse Wiberg
Gjorde min värnplikt ombord isbrytaren ALE. En rolig o lärorik tid.
Artikeln är stängd för fler kommentarer