Kustbevakningens KBV 001 Poseidon har genomfört ytterligare räddningsoperationer utanför Libyens kust. Vid de senaste aktionerna undsattes 427 migranter.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.
Kommentarer
Harald
Varför bara tre månader? Tar migranterna slut då?
Lasse
En storartad insatts av kustbevakningen. Visar på en proffessionell organisation.
Anonymous
Proffesionellt eller inte, det är lag på att plocka upp folk i nöd på sjön. Hur som helst bra gjort.
Anonymous
Hmm, men frågan infinner vad som skall ske med dessa människor? Uppenbarligen behövs de inte i Europa, annars hade länderna övertrumfat varandra för att få dem. Det räcker med att ta del av rapporteringen runt eurotunneln för att inse att problemet är större än att bara rädda liv. Det verkar just nu som att de flesta länder i Europa inte vill ha dessa människor. Och de länder som ändå tar emot knäar under bördan. Finns det en lösning? Hur ser det ut om 5 år? Om 10 år?
FN hävdar att vi kommer vara 12 miljarder år 2100. Vilka krig och flyktingströmmar leder planetens överbefolkning till då?
Det pratas om global uppvärmning. Kan det istället ha att göra med global befolkningsökning?
Anonymous
Håller helt med. Anledningarna till flykt måste få ett stopp. Familjeplanering är en av kuggarna som måste till.
Anonymous
Dessvärre kommer KBVs räddningsinsatser leda till att ännu fler människor omkommer, eftersom smugglarna numera räknar med att deras passagerare kommer att bli bärgade av stora fina fartyg. Detta kan även de bärgade berätta om när de kontaktar sina anhöriga i Afrika. Vi har bara sett början på något lavinartat och varför i hela friden skickar man inte ner ett passagerarfartyg till Afrika istället. Folkvandringen kommer aldrig att avstanna.
Anonymous
Med god insikt av sjötrafiken i södra medelhavet, så kan jag meddela att de flesta fartyg som kan undvika att segla söder om Sicilien gör det. Man vill till varje pris undvika att bli påtvingade att plocka upp folk. Kostnaden för rederierna blir mycket höga. Så fartygen och rederierna tjänar på att undvika områden där det finns risk för flyktingbåtar. På samma sätt som man försöker undvika områden där pirater finns.
Stänger ett fartyg idag av sitt LRIT och befinner sig eller nyligen har befunnit sig i Medelhavet blir de direkt kontaktade och avkrävda en förklaring varför man stängt av LRIT.
Rolf B bertilson
Det är mycket bra att KBVs fartyg fungerar så bra i Medelhavet. Men, problemet med alla dessa flyktingar måste ju upphöra snarast genom att det sk Världssamfundet ordnar med möjligheter i de flyendes länder så att folk inte tvingas fly. Det kan inte, får inte fortsätta så här!
Anonymous
Just sådan situation som nu är EU till för. Dags för hela unionen att bekänna färg med en utrikespolitik som sätter stopp för flyktingströmmar, verkar för att människor är harmoniska i sina egna länder samt att stötta frontländerna där flyktingarna först anländer till EU. Fri rörlighet är idealt men naivt i nuläget då ojämlikheterna runt världen är för många.
Artikeln är stängd för fler kommentarer