TT-Line har tecknat kontrakt med China Merchants Jinling Shipyard om byggnation av ett nytt LNG-hybridiserat ropax-fartyg. Fartyget kommer att bli omkring 240 meter långt och ha kapacitet för 1.000 passagerare.
– Med detta projekt fortsätter vi vår strategi att erbjuda moderna, miljövänliga och effektiva transportlösningar för våra kunder och därmed behålla TT-Lines ledande position i Östersjön, säger Bernhard Termühlen, vd för TT-Line i ett pressmeddelande.

Bygger vidare på Green Ship-serien
Fartyget bygger vidare på serien med de LNG-drivna färjorna Nils Holgersson och Peter Pan som levererades 2022 respektive 2023, en serie som rederiet kallar Green Ship och som trafikerar på rederiets linjer mellan Tyskland, Polen, Litauen och Sverige.
Det nya fartyget kommer enligt rederiet att utrustas med ett vidareutvecklat LNG-hybridiserat framdrivningssystem samt tekniska uppgraderingar och optimerad design för att förbättra drift- och miljöprestanda. Även passagerarutrymmena uppdateras med nya hyttlösningar och omarbetade utomhusytor.
Bygger in batterisystem
Projektet ingår i TT-Lines samarbete med China Merchants Jinling Shipyard, som inleddes 2018. Samarbetet syftar till att säkerställa att fartyget uppfyller europeiska krav på säkerhet, hållbarhet och funktionalitet.
– Genom att komplettera våra befintliga möjligheter till bio-LNG med ett batterisystem som laddas med landström stärker vi vårt arbete med att minska utsläppen från verksamheten, säger Andreas Schärli, operativ chef på TT-Line i pressmeddelandet.
En avsiktsförklaring, LOI, mellan TT-Line och Jinling Shipyard undertecknades i oktober i år. Då inkluderades även en option på ytterligare ett fartyg.